Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010 a számítási felhő és a Google Voice fejlesztésének éve lesz. A cég vezetői szerint eddig még bele sem kezdtek igazán a felhő és az erre épülő programok, szolgáltatások kihasználásába.
Nemrégiben Oroszországból terjengetek olyan hírek, hogy az oroszok saját Skype-ot fejlesztenek ki maguknak, hiszen a Skype ma - még - szinte egyedüliként áll a legkönnyebben kezelhető VoIP telefon szoftverek sorában, igaz biztonsági hiányosságalval együtt, bár kapható már hardveres (biztonságos - számítógép független) megoldás is a Skype telefon, mely tulajdonképpen egy vezeték nélküli telefon) . Ezek után nem meglepő, hogy a Google is ráharapott a lehetőségre. De nézzük például a MasterCard és Visa bankkártya rendszereket: mindkét cég amerikai és ők a legelterjedtebbek a világon (nemrég kartellbe is léptek, melyért komoly büntetést kellett fizetniük).
Jövőre
akár radikálisan átalakulhat a VoIP internetes telefonszolgáltatók
piaca. A Skype által uralt, világviszonylatban milliárdos nagyságrendű
felhasználói bázissal rendelkező szolgáltatásra ugyanis szemet vetett a
Google is.
A Skype jelenleg félmilliárd felhasználóval
rendelkezik, míg a Google megoldása, a Google Voice csupán 1,4
millióval. Ez talán azzal is magyarázható, hogy míg a Skype
használatához internetkapcsolaton kívül semmi nem szükséges, a Google
Voice működéséhez szükséges egy mobiltelefon szolgáltatás is. Ez
azonban nemsokára megváltozhat.
A Google ugyanis 2010-ben VoIP
funkcionalitást kíván beleépíteni saját programjába. Ennek érdekében
vásárolta fel a Gizmo5 nevű céget novemberben. A fejlesztés lehetővé
tenné, hogy a felhasználók szabadon hívhassanak más számítógépeket,
mobilokat vagy vezetékes telefonokat.
A pontos tervekről a cég még nem kívánt nyilatkozni, de Bradley Horowitz elmondta
az eWeeknek, hogy „egy egységes felhasználói élményt szeretnénk
nyújtani. Kiszabadítanánk a telefont évtizedes börtönéből. Hangposta,
telefonkönyv; minden ilyen, a webes életünktől elkülönített részletet.
Nagy terveink vannak.”
A Google Voice a tervek szerint
összeköttetésben lenne a felhasználó telefonján tárolt adataival és
többek közt a hangpostába érkező üzeneteket szövegessé alakíthatná és
postafiókunkba továbbíthatná. A kliens a karórától az asztali gépig
különböző méretekre lenne optimalizálva.
Horowitz a cég számítási felhőt
érintő terveiről is beszélt. „Úgy akarjuk felépíteni, hogy minden
szükséges tulajdonsággal rendelkezzen. Rettentően gyorsnak kell lennie
és bárhol is legyen a felhasználó, milliszekundumok alatt el lehessen
érni. Bármekkora készülékkel elérhetőnek kell lennie.”
2009-ben
azonban több sajnálatos baleset is aláásta a számítási felhőkbe vetett
bizalmat. Ezek közül talán a legnagyobb port kavaró az amerikai
T-Mobile Sidekick mobiljainak adatait törölte. Igaz, hogy végül
sikeresen helyreállították azokat, de a kieséssel a felhő több
felhasználót örökre elidegenített magától.
Történet
A Google 2007 júliusában vásárolta fel a GrandCentralt, egy egyesített telefonszolgáltatást nyújtó céget, amit most Google Voice néven éleszt újra - persze alaposan feljavítva. A GrandCentral Communications 2005-ben jelent meg szolgáltatáscsomagjával a piacon. A cég olyan szolgáltatásokat nyújtott, mintha egy csak velünk foglalkozó telefonközpontost bocsátana a rendelkezésünkre. Onnantól, hogy a Google megvette, a vállalkozás többé nem fogadott új ügyfeleket - nyilvánvalóan azért, hogy a szolgáltatások fejlesztésre tudjanak koncentrálni -, de arra biztatta az érdeklődőket, hogy hagyják meg e-mail címüket, és foglaljanak maguknak GrandCentralos telefonszámot.
A
Google elmondása szerint pár héten belül megkezdik a számok kiküldését
ezekre az e-mail címekre. A nagyközönség számára azonban majd csak
"hamarosan" válik elérhetővé a most már Google Voice néven futó
szolgáltatás - hasonlatosan ahhoz, ahogy egy időben új Gmail
postafiókot is csak meghívóval lehetett nyitni. A Google más
szolgáltatásait használók már most hozzáférhetnek felhasználónevükkel
és jelszavukkal a Google Voice-hoz, de csak annyira, hogy "a szolgáltatás heteken belül elérhetővé válik" feliratú képernyővel nézzenek farkasszemet.
Mit kínál a Google Voice?
Nem
is a Google ötlete lenne, ha nem olyan szolgáltatásokat kínálna,
amelyekre az ember ne csapna le azonnal! A Google Voice-os számra
beérkező hívásokat szabadon átirányíthatjuk egyszerre a munkahelyi, az
otthoni és mobilszámunkra, és persze annak a készüléknek a csöngésére
felelhetünk, amelynek a közelében tartózkodunk éppen. Kapunk
hangpostát, szűrhetjük a beérkező hívásokat, rögzíthetjük a
beszélgetéseket és a felvételeket, aztán bármikor elérhetjük azokat a
weben keresztül.
Hasonlóan a Gmailhez, amivel kapcsolatban a Google azt tűzte a zászlajára, hogy "soha többé ne kelljen egyetlen levelet sem törölni", a Google Voice "egy életre" archiválja a hangpostát. Az összes kimenő és bejövő szöveges üzenetünk (SMS) ugyanígy tárolódik, és tartalmuk egyszerűen és gyorsan kereshető. A Google Voice bármilyen amerikai telefonszámot ingyenesen hívhatóvá tesz, ami valószínűleg nem a legjobb hír a konkurens szolgáltatóknak - és itt ne csak a VoIP megoldásokra gondoljunk.
A Google Voice érti, amit mondanak neki
A
legizgalmasabb a hangpostánkra érkező üzenetek szöveges átirata, amit
e-mailben is megkaphatunk. A Google azt állítja, hogy ez az egyetlen
szolgáltatás a piacon, amely teljesen automatizált
hangpostafiók-átiratot kínál. Az átiratok természetesen tartalmazhatnak
hibákat, de a cég azt ígéri, hogy idővel nőni fog a pontossága.
Pusztán érdekességképen: a piacon jelenleg megtalálható, automatizált átirat-szolgáltatások kis mértékben, de függnek az emberi beavatkozástól. Azért, hogy fejlesszék a pontosságukat, az olyan szavaknál, amiket nem értenek, emberi segítséget kérnek, és persze tanulnak.
A Skype is ringbe szállt
A múlt
héten a Skype megkezdte az ügyfelek hangpostafiókjára érkező üzenetek
írott szöveggé alakítását és SMS-ben való továbbítását. A háttérben egy
brit cég, a Spinvox technológiája áll, mely 2005-ben indította útjára
szolgáltatását az Egyesült Királyságban, és mára számos észak-amerikai
távközlési szolgáltatónál az ő megoldásuk működik. A Skype-nál a
szöveges átiratért nem kérnek pénzt, csupán az SMS-ért.
Mibe fog mindez kerülni?
A
Google Voice-ról mindössze annyit tudunk, hogy a használata ingyenes,
de hogy a Google hogyan tud mégis pénzt csinálni a szolgáltatásból, az
homályos. nyilvánvaló, hogy a hangüzenetek átirataihoz a cég képes
célzott hirdetéseket csatolni, de az nagyon jó kérdés, hogy mihez
fognak kezdeni a nem angol nyelven hagyott üzenetekkel.
A Google tájékoztatása egyelőre eléggé hézagos, például az sem teljesen egyértelmű, hogy az "ingyenesen hívható amerikai számok" csak vonalas számokat jelentenek, vagy mobilszámokat is.
Google megvette a Gizmo5-ot
Gizmo5 történet (most már Google projekt)
A Gizmo5 nagyon
hasonlít a Skype-hoz, mind szolgáltatásaiban, mind megjelenésében.
Utóbbi kicsit rondább azért, mint a népszerű konkurensé, cserébe
viszont nemcsak más Gizmo5 felhasználókkal tarthatjuk vele a kapcsolatot, hanem akár AIM. Yahoo!, ICQ, GoogleTalk, Jabber vagy Windows Live (MSN) kliensekkel is (igaz, ezekkel csak billentyűzet segítségével folytathatunk eszmecserét).
Itt
is van lehetőség előfizetésre, és így vonalas vagy mobil készülékek
elérésére, ebből a szempontból sem butább, mint a Skype, maximum a
díjazása más kicsit.
|
Nem túl szép, de hasznos |
Arra, hogy videó-csevegjünk a kollégákkal, családtagokkal, a Gizmo5 is tökéletesen megteszi, akár Mac, akár Windows előtt ülnek. Mi több, itt is találunk mobilra készült verziókat.
Memória és CPU használata viszont pazarlóbb, mint a Skype-é!
Hasznos!
Hasonló szoftver Google Talk a gMail.com e-mail postafiók felhasználóinak "szól", azaz ők tudják használni. Üzenetküldő, mely telefonként is használható.
Ingyenes csevegő, mely internetes telefonként is használható. Google
Talk hátrány, hogy saját hálózatot használ: ICQ, MSN Messenger
felhasználókkal nem kommunikálhatunk. Kisméretű ingyenes szoftver.
Másik gMail-es felhasználóval beszélgethetünk, teljesen ingyenesen. Hátránya, hogy Skype felhasználókkal, a Skpype-os telefonszámunkon nem beszélgethetünk ... ámbár a jövőben - a Google Voice - kiválthatja a Skype-ot, így erre nem is lesz szükségünk.
Google Talk letöltés külön szofverként
http://www.letoltokozpont.hu/letoltes_programok_reszletes.php?a=713&k=7
Google Voice letöltés Firefox böngészőhöz (kiegészítők)
https://addons.mozilla.org/hu/firefox/addon/11167?collection_id=816e7100-39b5-c4e6-3226-871fe2daeb18
VoIP (Voice over IP) fogalma
Az Internet Protokoll feletti hangátvitel – elterjedt nevén VoIP, Voice over IP vagy IP-telefónia – a távközlés egy olyan formája, ahol a beszélgetés nem a hagyományos telefonhálózaton, hanem az Interneten vagy más, szintén IP-alapú adathálózaton folyik. Ez tehát azt is jelenti, hogy privát VoIP kiépítése minden további nélkül lehetséges egy helyi hálózaton.
Sok különböző protokoll létezik ennek megvalósítására, ezeket összességükben szokás VoIP-protokolloknak hívni. Az egyik legrégebbi, kísérleti kezdeményezés az ARPANET-re 1973-ban kitalált Network Voice Protocol.
Költség
Általánosságban elmondható, hogy az IP-alapú beszélgetés jóval olcsóbb a hagyományos távbeszélőn folytatottnál.
Nincs szükség ugyanis egy különálló hálózat kiépítésére és karbantartására, ami a szolgáltatónak, s így a felhasználónak is jelentős költségmegtakarítással jár. A felhasználók, ha rendelkeznek szélessávú interneteléréssel, az általuk ki nem használt sávszélességet fektetik be a telefonozásba, gyakorlatilag extra költség nélkül.
A szolgáltató hálózatán belüli hívások jellemzően ingyenesek, hiszen ezek csak az Internetet veszik igénybe és vannak lehetőségek voip szolgáltatás használatával más voip szolgáltató előfizetőjének ingyenes hívására is.
Az olcsóság tényével való térnyerés nem szerez örömet a hagyományos szolgáltatóknak. Hazai GSM szolgáltatók közt 2009-ben van olyan (V), amelyik a VoIP előfizetésekre használható 21-es körzetszám hívását közel tízszeres áron számlázza.
Hordozhatóság
A végberendezéssel (legyen az egy szoftver vagy egy konkrét IP-telefon) a világon akárhol bejelentkezhetünk a szolgáltatóhoz, természetesen csak akkor, ha van megfelelő internetelérés illetve a szolgáltató ezt lehetővé teszi.
Ily módon persze az is megoldható, hogy ugyanannál a szolgáltatónál legyen regisztrálva két, a világ teljesen különböző pontján élő felhasználó, és így ingyen beszélgessenek.
A VOIP hordozhatóság élményét a Wlan (WiFi) csatlakozással rendelkező önálló vagy GSM telefonnal kombinált "Wifi-Voip" mobiltelefonok adják, melyek segítségével ingyenes Hotspotok vagy más kódolatlan Wifi hálózat (Repülőtér, szálloda stb.) segítségével megvalósítható az Internetre történő csatlakozás ezáltal a Voip használhatóság.
Hátrányok
A cikk írásakor (2005) még voltak a technológiának gyermekbetegségei, de ma már egyre több szolgáltató (jellemzően az Internetet, Telefont és Tévét egy csatlakozással szolgáltató cégek), IP alapon valósítja meg a telefon szolgáltatást, de az ilyen megoldásoknál a szolgáltatás nem nomadikus (csak a telepítési címen üzemel) ezáltal pl. a földrajzi számok használata és a segélykérő hívószámok használhatósága is megoldott. A hagyományos telefon lecserélésének hátrányai a felhasználó saját hatáskörben való megvalósításainál jelentkeznek. A "hátrányos" cserét legfőképp a Voip szolgáltatásokban rejlő megtakarítási lehetőségek, esetleg a rugalmas kezelhetőség és nomaditás indokolják.
Internetelérés, sávszélesség-igény, megbízhatóság
A VoIP-hoz szélessávú internetkapcsolat szükséges, melyek többségénél a letöltési sávszélesség nagyobb, mint a feltöltési. Márpedig a telefonáláshoz mindkét irányban meg kell lennie a szükséges sávszélességnek. Az egyik elterjedt kodek, a g.711, irányonként körülbelül 80 kbit/s sebességget használ. Léteznek ennél jóval kisebb sávszélesség-igényű kodekek, például a g.729A, gsm vagy az iLBC. Azonban nem mindegyiket támogatja minden kliens ill. telefon, de egy eszköz többet is támogat aminek prioritási sorrendje változtatható. Mindezek ellenére a leggyengébb szélessávú internetcsatlakozások többsége már elégséges a Voip használatához, legfeljebb telefonálás mellett nem célszerű a kapcsolatot más adatátvitel (pl. letöltés, levelezés) terhelni.
Voip használathoz kerülendő a zavarhatóságuk miatt adatvesztés-veszélyes csatlakozási formák(például optikai (laser); mikrohullámú adatkapcsolat vagy rossz minőségű WLAN) vagy nagy késleltetésű kapcsolat ok (pl műhold) ahol a beszédátvitel minősége leromlik.
VoIP kapcsolatnál több hibalehetőség. Előfordulhat, hogy az internetkapcsolat szünetel, áramszünet van, vagy épp a VoIP-szolgáltató fejleszt a rendszerén stb. és ezért nem használható a szolgáltatás. Ilyen szolgáltatáskiesésnél azt is nehezebb megállapítani, hogy a Voip szolgáltató, Internet szolgáltató, csatlakozás szolgáltató, szolgáltató eszköze vagy a saját eszközünkkel van a probléma. Viszont előnye, a hagyományos telefonkapcsolat meghibásodásaival szemben, hogy vonalhiba esetén van alternatív csatlakozási lehetőség, (bejelentkezek máshonnan) vagy más Internetcsatlakozásra váltok át (pl. ha az ADSL kapcsolattal baj van akkor használhatom a mobil Internetet (3G)
Segélyhívások
A VoIP nomadikus jellegéből adódóan pusztán az előfizető azonosításával nem határozható meg a hívó fél tartózkodási helye. Ennek megfelelően nem lehetséges segélyszolgáltatást nyújtani abban az esetben, ha a hívó nem képes megadni pontos helyzetét.
A VoIP-szolgáltatók dolgoznak ennek megoldásán, de addig is jó ötlet ha az ember ismeri és lehetőség szerint gyorshívó-gombra teszi a segélyszolgáltatások (rendőrség, mentők, tűzoltóság) helyi telefonszámait és veszély esetén azokat használja a megszokott központi számok helyett.
Telefonszámok
A hagyományos (vezetékes és mobil) telefonrendszerek az ITU-T E.164 számú nemzetközi szabványa alapján kapják meg a telefonszámokat, viszont a VoIP világában nincs külön szabvány és nem kötelező a hagyományos számgazdálkodás szerinti azonosítókat használni (pl. Skype felhasználónév akár betűből is állhat) ezért gondot okozhat a
Mindkettőre léteznek félmegoldások – vannak országok és szolgáltatók, ahol megoldott, hogy a VoIP-szolgáltató lefoglaljon magának egy E.164-es „körzetet” és abban a saját számait elérhetővé tegye, és vannak szolgáltatók, melyek megállapodnak, hogy felhasználóik egymást elérhessék valamilyen előhívó és szolgáltatókód tárcsázásával. Ez utóbbira kifejezetten jó példa az FWD, ahol az előhívó a **, a szolgáltatókódok pedig háromjegyűek, általában a szolgáltatók nevéből származtatva.
Magyarországon a Hírközlési Törvény szabályai nem engedik, hogy a a szolgáltató a földrajzi körzetszámokból osszon ki hívószámot ügyfelének, kivéve az olyan esetet amikor az adathálózati infrastruktúra biztosítása által garantálható, hogy az előfizető csak, és kizárólag egy bizonyos ismert helyről kezdeményezheti a hívásait (pl. kábeltévés hálózat). Meghatározhatatlan helyről való csatlakozásokhoz az "21"-es körzetszám ("nomadikus") tartományából lehet az előfizetőnek (más hálózatból is hívható) hívószámot biztosítani .
forrás: technet.hu, computerworld.hu,sg.hu,techline.hu)
|
|
M Imre írta 1 napja a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
AI-generált kép terjed a leghosszabb egyutcás lengyel...
M Imre írta 3 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Indafotó: A szolgáltatás 2025. március 31-én 24:00 -kor ...
M Imre írta 1 hete a(z) Az internetes csalások fajtái és a javasolt védekezés lehetőségei blogbejegyzéshez:
A Veszprém vármegyei rendőrök - az online csalás megelőzése ...
M Imre írta 1 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Intelligens tájak A Földgömb Online | Feb 28, 2025 A 2024-...
M Imre írta 1 hete a(z) Újév: kilátások ... képhez:
Egész életében abból élt, hogy a pontos időt árulta | 2025. ...
M Imre írta 1 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
A valóság relatív – Hogyan formálja át a fotográfiát a ...
M Imre írta 2 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Kérjen kódolási segítséget a Gemini Code Assist ...
M Imre írta 2 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Palkovics László visszatért, már azt is tudni, milyen pozícióban...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Microsoft megvette a Skype-ot - cél a mobilos jelenlét erősítése
Mit tud rólunk a Google, és hogyan tarthatjuk kordában a tudását
A Google Voice működését vizsgálja a Szövetségi Kommunikációs Hivatal
Forr a levegő a Skype körül