Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Példa egy technikai támogatási átverés előugró ablakára (forrás: Wikipédia)
1) A “nigériai” csalás
A „nigériai típusú” csalás a megtévesztés egyik legrégebbi, 19. század végén elterjedt formája. Kezdetben hagyományos, postai úton vagy faxon terjedt, de a telekommunikációs eszközök fejlődésével, valamint az internet és az e-mail terjedésével ennek a csalástípusnak is az online tér vált a fő platformjává.
A hamis levelekben, megkeresésekben jellemzően segítséget kérnek az elkövetők: menekültek vagyonának visszaszerzéséhez, jogtalanul elvett örökség, valamilyen okból átmenetileg hozzá nem férhető összeg megszerzéséhez stb. Közösségimédia-oldalakon, online társkereső portálokon terjed a nigériai csalás azon változata, melynél az elkövető romantikus kapcsolatot épít fel leendő áldozatával, mielőtt valamilyen megható történettel pénzt kér tőle. A megtévesztő történetet valódinak látszó, de hamis közösségimédia-profillal és eredetinek tűnő, de szintén fiktív iratokkal igyekeznek alátámasztani. Annak érdekében, hogy a történet hihetőbb legyen, előfordulhat, hogy a csalók nemzetközi átutalást kezdeményeznek, amit aztán visszavonnak, így mutatva, hogy az összeg valójában rendelkezésre áll, csak a levélben jelzett adminisztratív nehézség áll a kifizetés útjában. A levélben kért segítség kizárólag egy bizonyos pénzösszeg átutalását jelenti. Mindezért későbbi busás jutalmat ígérnek, amit azonban a károsultak végül nem kapnak meg, de a befizetett összeget elveszítik. Az is egy bevett forma, hogy a vagyon kimenekítéséhez a címzettnek meg kell adnia a bankszámlaadatait, aminek az eredménye természetesen nem az, hogy pénzösszeg érkezik rá, ellenkezőleg: az elkövetők immár hozzáférnek a bankszámlához, így akár le is nullázhatják azt.
Mit tegyen, hogy megelőzze a bajt?
2. Phishing: adathalász banki e-mailek
Phishing: egy gyűjtőfogalom a csalárd adatszerzésekre (főként az e-mailes és hamis weboldalas megoldásokra utal, de ide érthető minden fajta adatszerzés).
Banki ügyfeleket célzó, csaló szándékú adathalász e-mail, amely személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására veszi rá a címzettet. Ezek a levelek azonosnak tűnhetnek azokkal az üzenetekkel, amelyeket a bankok valójában küldeni szoktak: tartalmazzák a valódi e-mailek hivatalos céglogóit, kinézetét és stílusát, esetenként korábbi (hamis vagy valós) levélváltások részleteit is. Általában sürgető hangvételűek, például büntetéssel fenyegetnek arra az esetre, ha a címzett nem válaszol, de arra is kérhetik, hogy töltsön le egy mellékletet, vagy kattintson egy hivatkozásra. A kiberbűnözők arra építenek, hogy az emberek elfoglaltak és felületes áttekintésre, futó pillantásra a hamis e-mailek igazinak tűnnek. Ennek következtében a címzett nagyobb valószínűséggel veszi komolyan őket, és cselekszik a leírtak szerint.
Mit tehet?
A phishing ismert fajtái
3. Vishing: hamis banki hívások
Vishing: csalárd telefonhívások, amelyek érzékeny (személyes, banki, stb) adatok megszerzését célozzák.
A vishing (az angol „voice” és „phishing”, vagyis hang és adathalászat szavak kombinációja) olyan telefonos csalás, amelynél a támadó megpróbálja személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására, vagy pénz átutalására rávenni az áldozatokat, akik általában banki ügyfelek. Tipikus formája a vishingnek, amikor a csaló az adathalász hívás során megpróbálja elhitetni a felhasználóval, hogy ténylegesen egy banki alkalmazottal beszél, és egy pénzügyi tranzakció során fellépett hiba vagy csalásgyanú miatt telefonál.
Mit tegyen hamis banki hívás esetén?
4. Smishing: hamis banki sms-ek
Smishing: csalárd szöveges (főként SMS) üzenetek, amelyek célja személyes, érzékeny adatok megszerzése. Sokszor egy beágyazott link van az üzenetben (pl. csomagod érkezett).
A smishing (az angol „SMS” és „phishing”, vagyis SMS és adathalászat szavak kombinációja) olyan csalás, amelynél a támadó SMS segítségével próbál megszerezni személyes, pénzügyi vagy biztonsági információkat. A küldő megbízható forrásnak álcázza magát, úgy tesz, mintha egy bank, kártyakibocsátó, futárszolgálat, közműszolgáltató vagy valamilyen egyéb szolgáltató képviseletében jelentkezne. Az üzenet arra kéri a címzettet – általában sürgető módon –, hogy nyisson meg egy weboldalra vezető hivatkozást, telepítsen egy alkalmazást, vagy hívjon fel egy telefonszámot a fiókja ellenőrzése, frissítése vagy újraaktiválása érdekében. A hivatkozás hamis weboldalra mutat, a telefonszámon pedig egy csaló jelentkezik, aki az adott cég munkatársának adja ki magát. Célja olyan információk megszerzése, amelyek segítségével aztán ellophatják az áldozat pénzét.
Mit tegyen, ha hamis banki SMS-t kapott?
5. Meghamisított banki oldalak
Az adathalász banki e-mailekben (phishing) található hivatkozások gyakran egy meghamisított banki weboldalra vezetnek, ahol a célszemélyt a pénzügyi és személyes adatai megadására kérik. Ezek a webhelyek szinte teljesen ugyanolyanok, mint a mintának használt valódi (hivatalos, céges) honlap. Általában tartalmaznak azonban egy felugró ablakot, amelyik a banki hitelesítő adatok megadását kéri. Gyanús lehet továbbá a gyenge minőségű grafika, valamint a sürgető hangvételű üzenetek, tartalmak. A valódi bankok nem használnak ilyen ablakokat, tartalmakat.
Mit tegyen, ha adathalász banki e-mailt kapott?
6. Hamis tranzakciók jóváhagyása
A bankok az online belépéshez és a tranzakciók jóváhagyásához kétlépcsős hitelesítést követelnek meg, az ügyfélnek a jelszón kívül egy másik módon is azonosítani kell magát. Ez az azonosítás történhet az ügyfél birtokában lévő kódgenerátorral, az ún. tokennel, amely a sorozatszámától és a használat időpontjától függően egy egyszer felhasználható, rövid ideig (1-2 perc) érvényes kódot szolgáltat, vagy az ügyfél által megadott telefonszámra érkező SMS-ben szereplő szám megadásával. Előfordulhat azonban olyan eset is, amikor a másodlagos hitelesítéshez elégséges csak a telefonon megjelenő felugró gombot megnyomni, vagy az ujjlenyomat-olvasóhoz hozzáilleszteni az ujjat. Ezek a jóváhagyási kérelmek megjelenhetnek az ügyfél telefonján akkor is, ha nem személyesen maga az ügyfél, hanem a bankszámlája felett rendelkező más személy kezdeményezte a belépést vagy a tranzakciót. Ha egy csaló próbál belépni vagy hamis tranzakciót indítani, az ügyfélnek ugyanúgy meg kell adnia a másodlagos hitelesítési adatokat ahhoz, hogy a belépés vagy a tranzakció sikeres legyen.
Mit tegyen, ha hamis azonosítási folyamatot észlel?
7. Hamis befektetési lehetőségek
A befektetésekkel kapcsolatos legelterjedtebb csalásoknál olyan területeken kínálnak vonzó lehetőségeket, mint például a részvények, a kötvények, a kriptovaluták, a ritka fémek, a tengerentúli ingatlanok vagy az alternatív energia. Ezeket a befektetési lehetőségeket gyakran – a tudtukon és beleegyezésükön kívül – közismert emberek, sportolók, modellek képeivel és ajánlásával hirdetik.
Mit tegyen, ha ilyen ajánlatot kapott?
Befektetések kockázatairól, előnyeiről és hátrányairól szóló bővebb tudnivalókért olvassa el a Jogosulatlan szolgáltatók és a Tájékoztató az online befektetési lehetőségek kockázatairól c. cikkeket, vagy lapozza fel a Befektetések c. Pénzügyi Navigátor füzetet!
8. Nem banki szolgáltatók nevével történő visszaélés
Ennél a csalástípusnál az elkövetők hasonló módon próbálják megkárosítani áldozataikat, mint a phishing, vishing vagy a smishing esetén: hivatalosnak tűnő adathalász e-mailekkel, hívásokkal vagy sms-ekkel próbálják személyes vagy bankszámlaadatok megadására, illetve fizetésre, pénz utalására rávenni célpontjaikat.
Ezekben az esetekben azonban nem banknak vagy pénzügyi szolgáltatónak álcázva, hanem valamilyen nagy ügyfélkörrel rendelkező szolgáltató – pl. közmű-, telekommunikációs vagy kábelszolgáltató – nevében keresik fel áldozataikat. A futárcégek üzenetei is szolgálhatnak visszaélés alapjául. Ezekben jellemzően adategyeztetésre, vagy fizetési késedelemre, hátralék befizetésével kapcsolatos felszólításra hivatkozva a bankszámlaadatok megadására, illetve pénz befizetésére szólítják fel a megcélzott ügyfeleket. A hivatalosnak látszó üzenetekben olyan linkeket is elrejthetnek a támadók, amelyek segítségével rosszindulatú szoftvert telepíthetnek az eszközre.
Mit tegyen annak érdekében, hogy ne váljon ilyen csalás áldozatává?
9. Wangiri: visszahívásos telefonos csalás
A Japánból származó wangiri a mobiltelefonoknak köszönhetően vált az egyik legelterjedtebb csalástípussá. Lényege, hogy a csalók tömegesen generált számítógépes hívások részeként ismeretlen, általában külföldi – jellemzően 2-essel kezdődő országhívóval rendelkező afrikai, vagy 5-össel kezdődő országhívóval rendelkező közép-amerikai – számról hívják fel áldozataikat, ám a hívást egy-két csöngés után bontják a visszahívás reményében. A visszahívás azonban a belföldinél magasabb tarifán zajlik, és a csalás akkor is eredményes, ha a hívás látszólag sikertelen: például folyamatosan kicsöng, vagy épp nem csöng ki, hanem vonalszakadást vagy folyamatosan foglaltat jelez.
Mit tegyen, hogy ne váljon ilyen csalás áldozatává?
10. Hamis online ajánlatok
A fogyasztók és a vállalkozások egyre többet vásárolnak és adnak el az interneten. Az online ajánlatok sokszor valóban kedvezők, de óvakodjon a csalóktól!
Mit tegyen, hogy elkerülje a hamis online ajánlatokat?
11. Személyesadat-lopás a közösségi médiában
A csalók különböző módszerek alkalmazásával megpróbálják elérni, hogy Ön megadja személyes adatait (név, e-mail cím, jelszó, hitelkártyaszám stb.). Ezt annak ellenére is megtehetik, hogy Ön megfelelő védelmet alkalmaz, közösségimédia-fiókjainak tartalmát nem láthatja mindenki, vagy ha óvatosságból nem oszt meg túl sok információt a profiljában (olyanokat, amelyekkel ellophatják a személyazonosságát). Az adatok birtokában aztán jóvá nem hagyott vásárlásokat hajthatnak végre az Ön hitelkártyájával, bankszámlát nyithatnak; telefon-előfizetést vásárolhatnak; hitelt vehetnek fel; illegális üzleti tranzakciókat hajthatnak végre; eladhatják adatait más csalóknak.
Mit tegyen személyes adatai védelme érdekében?
Egyéb, a fentiekben nem részletezett csalási formák
12. Munkahelyi csalások
Hamis ügyfél vagy beszállító
Ebben az esetben valaki megkeresi a vállalatot, aki egy ügyfél, beszállító vagy hitelező képviselőjeként azonosítja magát. A megkeresés érkezhet telefonon, levélben, faxon vagy e-maiben. A csaló azt kéri, hogy az egyik partner jövőbeli számláinál módosítsák valamelyik banki adatot, például a kedvezményezett bankszámlaszámát vagy másodlagos számlaazonosítóját. Az így megadott bankszámla felett a csaló rendelkezik.
Mit tegyen, ha hamis ügyféllel vagy beszállítóval áll szemben?
Hamis vezetői utasítás e-mailben vagy telefonon
Ezzel a módszerrel általában kifizetési jogkörrel rendelkező alkalmazottat támadnak az elkövetők, akit hamis számla kifizetésére, vagy jóvá nem hagyott átutalás indítására próbálnak rávenni. Arra építenek, hogy az alkalmazottak igyekeznek gyorsan teljesíteni azokat a feladatokat, amelyek közvetlenül a felső vezetéstől érkeznek. A csalók általában részletes információkkal rendelkeznek a szervezetről, és az e-mail rendkívül meggyőzőnek látszik. Ez a fajta megkeresés kéretlen e-mail vagy telefonhívás formájában érkezik, látszatra a megfelelő felsővezetőtől. Rendszerint a téma bizalmas kezelését kéri, de sürgeti az ügyintézést, ugyanakkor szokatlan, a belső előírásoknak ellentmondó kéréseket tartalmazhat.
Mit tegyen, ha gyanús feladatot kap?
A munkahelyi csalások a fentiekben nem részletezett egyéb formái
Forrás:
https://kiberpajzs.hu/
|
|
M Imre írta 2 napja a(z) The Google Story videóhoz:
Örülhet minden androidos, az Apple után a Google is...
M Imre írta 2 napja a(z) The Google Story videóhoz:
Itt a vége a Play Áruház monopóliumának | 2024. ...
M Imre írta 2 napja a(z) The Google Story videóhoz:
A YouTube szerint nem is akarja eltűntetni a reklámidő-...
M Imre írta 2 napja a(z) The Google Story videóhoz:
A Google tavaly egyébként 237,85 milliárd dolláros ...
M Imre írta 2 napja a(z) The Google Story videóhoz:
Ilyent még nem csinált a Google: eladna valamit egy ...
M Imre írta 4 napja a(z) Misfortune Cookie - Több mint 12 millió otthoni router sebezhető "takeover"-re blogbejegyzéshez:
Mielőbb cserélje le, ha ilyen routert használ | 2024. 11. 15. ...
M Imre írta 5 napja a(z) Hogyan válasszunk feltörhetetlen jelszót? blogbejegyzéshez:
Ha látja a jelszavát ezen a listán, azonnal cserélje le |...
M Imre írta 6 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
A VMware idén korábban ingyenessé tette a Fusion és ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
WannaCrypt ransomware: Windows foltok
Elbutul a Facebook-nemzedék?
Biztonságtudatos család - teszteld magad!
Gmail-címeket lopnak magyar nyelvű adathalász levelekkel