Számítástechnika: Mi történik a Szörcs.hu kereső motorháza alatt?

Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 279 fő
  • Képek - 145 db
  • Videók - 130 db
  • Blogbejegyzések - 603 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 492 db

Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 279 fő
  • Képek - 145 db
  • Videók - 130 db
  • Blogbejegyzések - 603 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 492 db

Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 279 fő
  • Képek - 145 db
  • Videók - 130 db
  • Blogbejegyzések - 603 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 492 db

Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 279 fő
  • Képek - 145 db
  • Videók - 130 db
  • Blogbejegyzések - 603 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 492 db

Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Év elején indult el hódító útjára a Szörcs.hu kereső, ami teljes egészében magyar fejlesztés. A Seoblog a legfrissebb bejegyzésében azt elemzi, mi van a keresőprogram motorházteteje alatt.


Mint arról a hvg.hu is beszámolt, idén januárban indult el a Szörcs.hu magyar fejlesztésű kereső, amelynek elsődleges célja az volt, hogy a magyar találatokat az előtérebe helyezze. Az idő előrehaladtával a fejlesztőcsapat újabb fejlesztéseket hajtott végre, ezek során a keresőt egyre többen használták, sokan megkedvelték. A Seoblog a legfrissebb bejegyzésében a Szörcs.hu alapjaihoz ás le, hogy megnézze, mi található a motorháztető alatt. Ha érdekli, akkor látogasson el a Seoblogra, és olvassa el a blogger teljes elemzését. A SeoBlog cikkét a Szörcs.hu elemzéséről érdemes elolvasni!


A blogger szerint egy keresőtől elsősorban azt várjuk, hogy jól  keressen, s a mostani verzióban a belépett felhasználók keresési történetét eltárolja a Szörcs. A Webisztán blog szerzője szerint az első és legfontosabb a Szörcs.hu lassúsága (már nem lassú), a második pedig a "did you mean"-szerű keresőkifejezés-pontosító megoldás hiánya (javították). Nagyon jó élmény, hogy a találati listákon a képek, videók és a blogpostok/twitek szeparáltan jelennek meg - írja a szerző. 

 

Az elrendezés talán még jobban is sikerült, mint mondjuk a Google vagy a Bing esetében. Na de mitől lesz magyaros a Szörcs? Első ránézésre attól, hogy előtérbe helyezi a magyar web közösségi tartalmait (blogok, twitek), valamint figyeli a magyar keresési trendeket, és fel is kínálja azokat úton-útfélen a felhasználónak - olvasható a Webisztán blogon. 


Érdemes mostanában kipróbálni, a januári értékelésről mondhatni előnyére változott, bár a SeoBlogon megjelent kérdésekre (link fentebb) választ várnánk a fejlesztőktől:

Nos, ha minden igaz, hamarosan élesedik a Szörcs újabb, immár publikusan elérhető verziója. Barátaink még 2009 júniusban indították útjára a keresőjüket, azzal az ígérettel, hogy - legalábbis idehaza - versenyre keljenek a nagy nemzetközi keresőkkel.

2010. 01. 13.


Akkor még csak zárt bétában lehetett nézegetni a szájtot. Nekem egyébként nem is tűnt olyan szolgáltatásnak, mely legalább részben kiváltaná mindennapi netezesem során a Google-t. Na de nézzük, hogy mi változik most. 


Számomra a legfeltűnőbb újdonság a dizájn. Nagyon szép, egységes, finom külalakot kapott a kereső. Kifejezetten jó ránézni. Íme:



Na de persze egy keresőtől elsősorban azt várjuk, hogy jól keressen. Ez itt a lényeg. A mostani verzióban a belépett felhasználók keresési történetét eltárolja a Szörcs, vagyis a felhasználók aktivitásai is belemérnek elvileg a relevanciába.


A személyes beállítás egyelőre egy tiltólistában merül ki. Vagyis kitilthatunk bizonyos domaineket a találati listáinkból.


Az algoritmusról fogalmam sincs, de nekem a júniusi verzióhoz képest sokkal jobb az összebenyomásom. A leghülyébb keresőkifejezésekre is kaptam releváns, friss találatokat. (Bár azért relevanciában még mindig nem olyan erősek, mint például a Google vagy a Bing.)


Két további problémám volt a Google-hoz képest. Az első és legfontosabb a Szörcs.hu lassúsága, a második pedig a "did you mean"-szerű keresőkifejezés-pontosító megoldás hiánya.


Nagyon jó élmény, hogy a találati listákon a képek, videók és a blogpostok/twitek szeparáltan jelennek meg. Az elrendezés talán még jobban is sikerült, mint mondjuk a Google vagy a Bing esetében.



Na de mitől lesz magyaros a Szörcs? Első ránézésre attól, hogy előtérbe helyezi a magyar web közösségi tartalmait (blogok, twitek), valamint figyeli a magyar keresési trendeket, és fel is kínálja azokat úton-útfélen a felhasználónak.

Zerking, a Szörcs.hu alapítója azt mondja, a trendfigyelés (vagy ahogy ő fogalmazott: a trend sourcing) során egyrészt percről percre figyelik a magyar weben létrejövő tartalmakat, másrészt figyelembe veszik a közösségi szájtokban keletkező párbeszédeket.

 

Gondolom ezalatt valami olyasmit kell érteni, hogy az online közösségek hozzák létre a hírekből a trendeket, azáltal, hogy például tömegesen reagálnak bizonyos témákra. És a kereső ezt a folyamatot követi le.

Amikor teszteltem, meglepően gyorsan került a Trendek közé például a "budapest szmog". Ha jól láttam, még azelőtt mutattak rá erre a trendre, hogy a nagy hírszájtokon is vezető téma lett volna a sztrájk és a szmog vélt összefüggése. Kérdés persze, hogy a napi használat során mennyire fog jól működni a trendkövetés.


Egy igazán forró témára keresve azt láthatjuk, hogy a Szörcs egyszerre baikizik egy nagyot (első találatnak a svéd nyelvű Wikipedia "Kina" szócikkét dobja vissza), és egyszerre hozza a releváns friss találatot, ráadásul releváns, kapcsolódó társtalálatokkal. 


Bár továbbra sem vagyok teljesen meggyőzve arról, hogy lehetséges legalább olyan jó keresőt csinálni, mint amit a nagyok előállítottak, de mostmár látszik, hogy a srácok komolyan gondolják ezt az egészet, és ha nem fogy el az ötlet és a lelkesedés, még az is meglehet, hogy lesznek pillanatok az életünkben, amikor ez a kereső fog a jobb választásnak bizonyulni.

Ehhez persze nyilván arra lesz szükség, hogy a Szörcs elhitesse velünk azt (amit a nagy nemzetközi szájtoktól hiába is várnánk), hogy odafigyel ránk, és kifejezetten nekünk, magyar netezőknek fejlesztik ezt a keresőt.



Interjú az új magyar internetes kereső fejlesztőjével

2010. február 17.

Január közepén lépett a publikum elé az új magyar kereső, a Szörcs.hu. A Webforgalom blog szerkesztője a szolgáltatás vezető fejlesztőjével, Sajtos Istvánnal készített interjút.


Az interjúból, melyben a blog szerkesztője mellett a felhasználói közönség is feltehetett kérdéseket, kiderül, hogy a fejlesztés eredetileg egyetemi hobbiként indult. Sajtos szerint jelenleg öt ember dolgozik teljes időben a kereső fejlesztésén és üzemeltetésén, és legalább egy tucat ember segédkezik még. Véleménye szerint amikor valaki internetes keresőt választ, az esetek döntő többségében nem tudatosan teszi ezt. "Ma már rossz keresők nincsenek. Mindenki azt használja, ami neki kényelmesebb, vagy amit épp az orra alá tesznek. Ha holnaptól a Google a mi találati listánkat adná vissza egy Google logó alatt, senkinek nem tűnne fel" - véli Sajtos.


Sajtos István - Szörcs interjú

Sajtos
 István interjú A mai napon egy másik magyar kereső, a Szörcs vezető fejlesztője, Sajtos István lesz a blog vendége. Érdekes összehasonlítani a tegnapi és a mai válaszokat, mert a kérdések szinte ugyan azok voltak.


SZG: Arra kérlek, hogy mesélj egy kicsit a Szörcsről! Milyen indíttatásból kezdtétek fejleszteni, mikor indult a publikus verzió, mennyien dolgoztok rajta, milyen intenzitással, és milyen a jelenlegi elkészültségi szint?

SI: Eredetileg egyetemi hobbiprojectnek indult. Két év kellett ahhoz, hogy a kis darabokból kereső legyen és még egy év, mire januárba kitettük mindenki számára.

Jelenleg öten dolgozunk rajta teljes időben és legalább egy tucat ember vesz részt rajta összességében.

SZG: A Szörcs szempontjából nézve mennyire vagy elégedett a webkereső teszt eredményeivel?


SI: Mi soha semmivel nem vagyunk elégedettek. :) Bárki más azt mondaná, hogy “hurrá jobbak vagyunk, mint a Yahoo vagy a Bing”, de igazából szerintünk ez a minimum.

Nagyon aktívan dolgozunk a rangsorolási problémákon és ha most lenne egy ilyen teszt még ennél is jobban teljesítenénk. Ebben a két hétben is nagyon sokat fejlődött a Szörcs.

Az alapvető elgondolásunk, az algoritmus, a rendszer mélye sokkal alkalmasabb a magyar weben való keresésre, mint mondjuk a Google-é. Amivel gondban vagyunk az a sok apró hiba és különleges helyzet. Ezek javítgatásával vagyunk most elfoglalva.

SZG: Mi a véleményed a többiek szerepléséről? Van olyan helyezés vagy átlag, ami meglepett?


SI: Csinálunk házon belül hasonló teszteket és azokon is látszanak ezek az erősségek vagy hiányosságok, szóval meglepőek nem voltak az eredmények. Minden keresőnek van erősségei és gyengéi. A Yahoo! nagyon precíz találatokat ad, a Google meg nagyon sokat “trükközik” a találati listával például. Emiatt máshogy szerepelnek más típusú kereséseknél.

SZG: Szerinted mik a választási szempontok egy kereső esetében?


SI: Nehéz megmondani. Nyilvánvalóan az esetek döntő többségében nem tudatos választásról van szó. Ma már rossz keresők nincsenek. Mindenki azt használja, ami neki kényelmesebb, vagy amit épp az orra alá tesznek. Ha holnaptól a Google a mi találati listánkat adná vissza egy Google logó alatt, senkinek nem tűnne fel.

SZG: Mit gondolsz, mennyire vevők az emberek a weben a hungarikumokra? Számít, hogy a Szörcs magyar fejlesztés?


SI: Nem hinném, hogy számít. Sok szempontból pozitívum, de emiatt senki nem fog minket választani.

Nekünk jóval könnyebb olyan keresőt csinálni itthonról, amit a magyarok jobban szeretnek.

SZG: Milyen területeken érzed erősnek a keresőtöket? Itt nem csak a keresési típusokra és területekre gondolok, hanem például a megjelenésre, elrendezésre, használhatóságra, sebességre.


SI: A tágabb értelembe vett designnal kapcsolatban szeretnénk előremutatóbbak lenni, mint a többi kereső. Igazából nem a nagyokat akarjuk koppintani. Ha szétnézünk a világ keresőpiacán a helyi keresők közt nagyon szépen látszik, hogy ezek mind pont azzal tudtak sikeresek lenni, hogy nem a nagyokat koppintották, hanem a helyi elvárásokhoz igazodtak.

A kínai Baiduban például sokáig a kezdőlapon volt a “warez kereső” linkje a blogkereső és a képkereső mellett. Képzeljük el ezt a Googleben! Ők tudtak alkalmazkodni a helyi elvárásokhoz és ezzel tudtak sikeresek lenni. Nézzük meg a Navert, a Wallát, a Seznamot, a Yandexet vagy épp a Netit: nem is hasonlítanak arra, amilyennek mi egy keresőt elképzelünk és nagyon sikeresek tudtak lenni, mert a helyi igényekhez alkalmazkodtak.

SZG: Mik azok, amiken tudod, hogy feltétlenül változtatni, javítani kell?


SI: Nem is tudom hol kezdjem a felsorolást… :) Szeretnénk jobb rangsorolást, okosabb találatokat, több lehetőséget a keresőbe és rengeteg apróbb kapcsolódó szolgáltatáson dolgozunk.

SZG: Nem gondolod, hogy egy “mindentkereső” fejlesztése szélmalomharc? Ha ezt az energiát más fejlesztésbe ölnétek, akkor nem lehetne nagyobb a visszhang, az ismertség és az elismertség?


SI: Címlaplányként is biztos több ismertséghez jutnánk, de itt nem ez a cél.

Nem szerettük, hogy van egy gonosz óriás, aki elnyomja a magyar keresőpiacot és ezen keresztül az egész hazai internetet. A téma érdekes és a közhiedelemmel ellentétbe keresőt is úgy kell csinálni, mint bármi más webes alkalmazást. Kihívást volt, cél volt, ennek ültünk neki.

SZG: Lévén, hogy ezen a blogon a SEO - mint a látogatottság-növelés egyik eszköze - is téma, érdekelne, hogy érdemes-e keresőoptimalizálási szempontból külön figyelmet fordítani a Szörcsre? Egyáltalán másképp kell-e kezelni ebből a szempontból a Szörcsöt, mint a Google-t?


SI: Azt hogy érdemes-e külön figyelni rá, azt a szakembernek magának kell eldöntenie.

Viszont ha figyel rá, akkor fontos megjegyezni, hogy a Szörcs teljesen máshogy működik, mint a Google. A végeredmény hasonlónak tűnik, de egészen más szempontok alapján rangsorolunk.

(A közhiedelemmel ellentétben a keresők nem egy “általános nagy igazság”, hanem párszáz egyszerűbb szabály alapján pontozzák a találatokat és az alapján rakják össze a listát. Ezen szabályok listája és súlyozása minden keresőnél más. Azok a trükkök, amik a Googlenél működnek, nálunk nem fognak, de más megközelítéssel nálunk is előre lehet kerülni a találati listákon.)

Sok eredeti, frissülő, értékes tartalmat kell csinálni és nem szabad nagyon nagy baklövéseket elkövetnie a weblappal kapcsolatban. Onnantól a többi már a kereső dolga kell hogy legyen.

Jelenleg teljesen reklámmentes a találati lista. Ez meddig marad így? Nem gondolkoztok saját vagy külsős PPC rendszer beépítésén?

Elég komplex stratégiánk van ebből a szempontból. Nem a “kiteszünk egy szöveges bannert és jó lesz” iskolát követjük.

SZG: Néhány napja megjelenő Gemius felmérés szerint a Google.hu az internetezők 88.57%-át éri el. A ti esetetekben elérés szempontjából mi az a szám, amivel meg lennél elégedve 2010 végén? És 2012 végén?


SI: Nem tudom, szerintem egy szép, egyenletes és jelentős növekedési görbével idén meg lennénk elégedve és ez reálisnak tűnik. 2012 vége még nagyon messze van, nem tudom, hogy akkorra minek örülnék.


A közösség kérdései:


Lehet akármilyen jó a kereső, mivel tervezitek rávenni az embereket a váltásra? Szerintem ez a neheze, nem a programozás.


SI: Szerintünk is a neheze. Az embereket “rávenni” a váltásra nem lehet csak úgy. Ez sok időbe és energiába telik. De fontos megjegyezni, hogy a közhiedelemmel ellentétben a keresőpiacon itthon a brand recognition vagy a tudatosság, mint választási szempont nem nagyon léteznek.

Érdekelne, hogy akarjátok elérni a nem-geek közösséget, hogy alternatív keresőkre váltsanak


SI: Pont ellenkezőleg: a Geek közösség az, amit sohasem fogunk tudni elérni. Az egyszerű embereket ugyanúgy kell elérni, mint a geekeket. Jobbat kell nyújtani és az orruk elé tenni.

Mi a célotok? Mennyire akartok a Google ellen menni? Vagy inkább valamiben a Google alternatívái akartok lenni?


SI: A Google alternatívái lenni egy területen és a Google ellen menni a két szélsőség egy keresőnél. Keresőt csinálunk, nyílván van némi érdekellentét köztünk, de a gyakorlatban szó sincs ellenségeskedésről, sőt van némi kölcsönös tisztelet egymás felé köztünk.

Nyílván nem célunk teljes mellbedobással a Google ellen vonulni. Eleinte sokkal egyszerűbb azokra a területekre koncentrálni, amelyeken a Google nem akar vagy nem tud ott lenni.

Üzletileg megéri keresőt készíteni? Vagy ez csak szerelem?


SI: A hazi keresőpiac fogalma 2011-re évi 4 milliárd forint felett lesz. Jelenleg a haszonkulcs a keresők felé, majdnem 50%.

Persze ilyesmit nem lehet nem szerelemből csinálni. Ez egy érdekes fejlesztési terület, rengeteg dolgot csinálunk titkos földalatti laborjainkban és nagyon élvezzük a munkát.

Az előző kérdéshez kapcsolódva: Van-e/lesz-e konkrét üzleti modell a projektek mögött, vagy azok későbbi értékesítése a cél?


SI: Nem értékesítésben gondolkodunk, mint üzleti modellben. Az itthon nem működő stratégia.


Az összes kérdező és olvasó nevében is köszönöm a válaszokat, és sok sikert és kitartást kívánok nektek!


Köszönöm a kérdéseket @kollinz-nak, @chromeball-nak, Tóth Zoltánnak, Marosi Ilonának és Benkovics Balázsnak


Régebbi riport: Hogyan készült? A Szörcs


(forrás: hvg.hu, webforgalom.hu, webisztan.blog.hu)

Címkék: fejlesztés keresés kereső magyar szörcs.hu

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 8 órája a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:

Néma mérget oltanak a zenékbe, és elég hatásos: ...

M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:

Az amerikai igazságügyi minisztérium (DOJ)...

M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:

Örülhet minden androidos, az Apple után a Google is...

M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:

Itt a vége a Play Áruház monopóliumának | 2024. ...

M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:

A YouTube szerint nem is akarja eltűntetni a reklámidő-...

M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:

A Google tavaly egyébként 237,85 milliárd dolláros ...

M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:

Ilyent még nem csinált a Google: eladna valamit egy ...

M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:

Oroszország megfojtja a YouTube-ot | 2024....

M Imre írta 6 napja a(z) Misfortune Cookie - Több mint 12 millió otthoni router sebezhető "takeover"-re blogbejegyzéshez:

Mielőbb cserélje le, ha ilyen routert használ | 2024. 11. 15. ...

M Imre írta 1 hete a(z) Hogyan válasszunk feltörhetetlen jelszót? blogbejegyzéshez:

Ha látja a jelszavát ezen a listán, azonnal cserélje le |...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu