Számítástechnika: Steam Linuxon (játékplatform)

Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 279 fő
  • Képek - 145 db
  • Videók - 130 db
  • Blogbejegyzések - 603 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 492 db

Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 279 fő
  • Képek - 145 db
  • Videók - 130 db
  • Blogbejegyzések - 603 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 492 db

Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 279 fő
  • Képek - 145 db
  • Videók - 130 db
  • Blogbejegyzések - 603 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 492 db

Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 279 fő
  • Képek - 145 db
  • Videók - 130 db
  • Blogbejegyzések - 603 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 492 db

Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

http://hup.hu/cikkek/20121120/steam_linuxon

írja a hup.hu


Mint azt a HUP hasábjain is olvastátok, elindult a Steam zártkörű béta tesztje. Nem vagyok ugyan tagja az első körös béta-tesztelőknek, de sikerül működésre bírni a Steam natív linuxos klienst. A .deb csomag ami a telepítéshez szükséges, alig kicsit több mint 1 megabyte.


A telepítés és a függőségek megnyugtató rendezése után a kliens indításakor még további 100 megabyte-ot tölt le a gépre a kliens. Ezt sajnos a felhasználó home mappájába teszi. Ez nem tetszik, de hátha lesz jobb megoldás a végleges verzióban.


Indítás után a hitelesítési adatok megadásával már-már közel éreztem a belépés lehetőségét, de még kellett a szokásos e-mailes megerősítés. Úgy tűnt nem megy rendesen, de kisvártatva megérkezett a várva várt e-mail. Megjelenik a felület és tájékoztat, hogy sajnos nem vagyok a béta tesztelő, szóval ez most – még – nem nekem való vidék.


Amúgy az alkalmazás ablaka is megjelenik közben, így már lehet látni mire kell számítani. A meglepetés viszont az, hogy a régebben aktivált Humble Indie Bundle alkalmazások megjelennek a telepített alkalmazások között. De azért nem az összes, csak a kedvenceim :oD.


Parancssoros indítással viszont sikerül ezt az ellenőrzést kikerülni és megnézni mit tud a kliens.


Jönnek a játékajánlatok, lehet tallózni a játékkatalógust, aktiváltam új játékokat – ami azonban az esetek döntő részében hibával végződött. Látszanak a cimborák, és meglepetésemre a telepített játékok egy része is elindul.


A Cogs-ot kipróbálva úgy tűnik nem csak a beharangozott néhány címmel folyik a tesztelést. A meglévő más platformon futó játékok is megjelenhetnek a játékok listájában. A magyar nyelvet beállítva azonban – az egyébként stabil kliens – kliens teljesen instabillá vált, így ezt gyorsan visszaállítottam. Minden főbb funkció már úgy tűnik működik, persze a csiszolásra azért még szükség van.


A „Big Screen” pedig nem más, mint a Steam TV-re optimalizált verziója. Konzol lesz belőle, vagy set-top box? Mindenesetre úgy vélem Gabe Newell cége komolyan veszi a linuxos alapokra történő építkezést. Sok sikert hozzá! Legyen a Linuxból is teljes értékű játékplatform!


Képsorozat itt található:

http://www.flickr.com/photos/h_u_p/8202821073/in/photostream/

(hup.hu)



Előzmények

Steam for Linux nyílt bétateszt - mindenkinek?

2012 november 07.

http://androbit.org/news.php?readmore=3151&title=steam_for_linux_nyilt_betateszt___mindenkinek írja az androbit.org

network.hu


A kép forrása: https://lh4.googleusercontent.com/-a2QtWVY6msc/UJpe3c0y_7I/AAAAAAAAAf4/ZNTmVBz7n8g/s350/download-1.jpg


A kedd óta elérhető Steam for Linux kliens használata elvileg csupán azok számára lenne elérhető, akik előre jelezték online regisztráció által az igényüket. Jelen pillanatban azonban nem egy bejelentés érkezett, miszerint beta account nélkül is kipróbálható a rendszer az Ubuntu 12.04 és 12.10 verziói alól.


Az innen elérhető DEB fájl telepítése után nincs más dolgunk, mint az alábbi parancsokat futtatni:


1. sudo apt-get install ia32-libs (kizárólag 64 bites architektúra esetén)

2. steam steam://store

 

Akinek nem működik a megoldás, vagy csupán megelégszik videókkal, annak itt a bizonyíték:



>> Forrás és forrás <<

(androbit.org)


Jön a Steam Linuxra

2012. július 17. | 17:30

http://www.technet.hu/hir/20120717/jon_a_steam_linuxra/

írja a technet.hu


Első körben Ubuntu Linuxra érkezik meg a világ legnagyobb online játékboltja.


Pár hete terjeng az az információ, mely szerint már egy ideje készül a Linuxos Steam kliens a Valve műhelyében. Egészen eddig nem volt hivatalos a projekt, de a minap fellőtték a Valve Linux Blogot, ahol folyamatosan tájékoztatni fogják az érdeklődőket a fejlesztés menetéről.


Első körben magát a Steam klienst, illetve a Left 4 Dead 2, zombi darálós lövöldéjét fogják Ubuntura portolni. A játéknál a legfőbb feladat, hogy fixen magas képkocka számot tudjanak produkálni a Source motorral, OpenGL alatt.


Ha ezekkel megvannak, további Valve játékokat fognak áthozni Linuxra, melyet aztán később egyéb, külső fejlesztők által készített alkotások is követhetnek.


Kisebb üröm az örömben, hogy egyelőre csak Ubuntura tervezik a klienst kiadni, mivel az általános felhasználók körében az tűnik a legelterjedtebb Linux disztribúciónak.

network.hu

 

A kép forrása: http://www.technet.hu/data/cikk/40/5/39/cikk_400539/2.jpg


A vállalat egyébként már régóta foglalkozik a Linuxra történő portolás gondolatával, de úgy érzik mostanra ért be ez az egész, hogy valójában kezdjenek is vele valamit.

(technet.hu)

Címkék: bemutató big screen béta bétateszt cogs disztribúció gabe newell game használat humble indie bundle játék játékplatform kliens left 4 dead 2 linux natív online játékbolt open source opengl operációs rendszer platform portolás steam steam for linux telepítés teszt tv ubuntu valve wine

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 hónapja

A Steam egy tartalomtovábbító és -kezelő rendszer, amelyet a Valve Software fejlesztett ki. Funkciói különféle számítógépes szoftverek (túlnyomórészt játékok) digitális áruházi rendszerben történő értékesítése, többjátékos módok menedzselése, és közösségépítő háló fenntartása. Számos kényelmi funkciója közül kimagaslik a programok automatikus frissítése, barátlisták és csoportok létrehozása, mentések felhőalapú tárolása, és játékon belüli chat. Szabadon programozható felhasználói interfésze a Steamworks, melyet a játékok fejlesztői szabadon integrálhatnak játékaikba, hogy azok a Steam által kínált lehetőségeket maximálisan ki tudják használni (pl. többjátékos mód, játékon belüli tranzakciók, elérhető teljesítmények, és felhasználók által készített letölthető tartalmak).

A Steam feladata a WON (World Opponent Network) rendszer felváltása volt, amelyet 2004. július 31-én több hónapos bétatesztelések után sikeresen véghez is vitt, ezzel elérkezett a WON2, és ezzel együtt a Steam időszaka.[3]

A Steam mostanra a legnagyobb tartalomterjesztésre fejlesztett platformmá vált, 2013-ban a piac 75%-át uralta, 2015-ben pedig a Steam-en eladott illetve itt érvényesített termékkulcsok értéke meghaladta a 3 és fél milliárd dollárt, amely a teljes piac 15%-át jelentette, több mint 125 millió felhasználóval.[4] A siker további eszközök fejlesztéséhez vezetett: az önálló konzolként működő Steam Machine, az ennek operációs rendszereként funkcionáló SteamOS, valamint a Steam Controller és a Steam Link.

Története

A Steam megjelenésének közvetlen előzménye az volt, hogy gondokat okozott a hatalmas népszerűségnek örvendő Counter-Strike frissítése. Egy-egy patch letöltése és telepítése ugyanis napokra képes volt felborítani és ellehetetleníteni a játékot. Ezért a Valve elhatározta, hogy készít egy olyan rendszert, melynek köszönhetően a játék automatikusan frissül a javítás megjelenésével egy időben, de tartalmaz csalás és kalózkodás elleni védelmet is. A Valve már ekkor felfedezte, hogy a játékosok 75%-a már rendelkezik nagy sebességű internetkapcsolattal, mely az évek során csak egyre növekedni fog, így elhárulhat az akadály a játékok digitális terjesztése elől. A Valve megkeresett pár céget, hogy fejlesszen ki egy ilyen programot, többek között a Microsoftot, a Yahoo!-t, és a RealNetworks-t, de mindenhol elutasításra találtak.

A Steam fejlesztése 2002-ben kezdődött, "Grid" és "Gazelle" munkacímeken. Az első változat 2002. március 24-én jelent meg a Game Developers Conference során. Hogy demonstrálják a szoftver képességeit, a Relic Entertainment elkészítette akkori játékuk, az Impossible Creatures kifejezetten Steam-re optimalizált változatát (noha maga a játék csak 2015-ben került fel a Steam Áruházba). Számos céggel sikerült partnerkapcsolatba lépniük, mint az AT&T, az Acer, és a GameSpy. Az első mod, mely a Steamen megjelent és terjesztésre került, a Day of Defeat volt. Sok idő elteltével megjelent az 1.5-ös Counter-Strike és ezzel elkezdődött a WON-os időszak aláásása. A Steam v2.0 már VGUI2 interfészre épül és számos újdonságot hozott az amúgy nem túl népszerű program számára.[3]

2003 vége felé körvonalazódtak a Valve tervei és elérhetővé tették a Counter-Strike 1.6-os béta változatát, azonban ezt már csak a Steam-en lehetett letölteni ezzel szoktatva szépen lassan át az embereket az új rendszerre. Fél év elteltével a Counter-Strike 1.6 megjelenésével bizonyossá vált, hogy nincs más kiút, a WON-t felváltja a Steam rendszere és ez alól nincs kibúvó. A rendszer azóta sikertörténetté nőtte ki magát. Ezidáig négyszer kapott új külsőt, és szolgáltatásait tekintve egyre többet nyújt minden felhasználó számára....

https://hu.wikipedia.org/wiki/Steam

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Egy kis szerencsétlen dráma zajlik most a Steam Deck földjén, a Steam Deck beépülő modul, a NonSteamLaunchers a Decky Loader számára indul. Mindkét projekttel foglalkoztam egy kicsit (bőven lásd a Steam Deck címkénket ), és meglehetősen népszerűek, szóval ez egy kis PSA a történtekről.

Ha még nem hallott vagy nem használta a NonSteamLaunchers projektet: ez egy módja annak, hogy rohadtul egyszerűen telepítse az Amazon Games, a GOG Galaxy, az Epic Games és számos más indítóprogramot a Valve's Proton segítségével . Használható önállóan asztali számítógépen vagy Decky Loader beépülő modulként.

Néhány nappal ezelőtt Roy, a NonSteamLaunchers fejlesztője közvetlenül megkeresett, hogy értesítsen, hogy a NonSteamLaunchers eltávolításra került a Decky Loader bővítményboltból. Valami ollan történt, ami végeredményben problémákat okoz a felhasználók számára.

Nem volt könnyű kideríteni, hogy mi történt, mivel a helyzet valójában nem egészen tiszta. A Decky Loader mögött álló Steam Deck Homebrew csapattal beszélve a következő nyilatkozatot adták nekem:

-- A Steam Deck Homebrew úgy döntött, hogy eltávolítja a NonSteamLaunchers beépülő modult a Decky Plugin Store-ból, miután a Steam Deckhez kapcsolódó alredditekre vonatkozó kijelentéseket a készítőjének jelentésében megjelenített. Úgy tűnik, hogy ezek a közösségek tagjainak folyamatos zaklatását mutatják. Saját szerverünkön is felfedeztük a készítő zaklatását. Úgy döntöttünk, hogy eltávolítjuk a beépülő modult áruházunkból, és letiltjuk annak készítőjét, hogy megelőzzük a közösségünkkel és a beépülő modulok áruházunkkal való esetleges visszaéléseket.

-- A Decky beépülő modulok a Decky Plugin Store-on kívül is letölthetők, de úgy döntöttünk, hogy mi elválasztjuk magunkat a NonSteamLauncherstől.

Roynak is szólva ezt a saját nyilatkozatukat ajánlották fel nekem:

-- Nem hiszem, hogy bármiféle rasszistát vagy rosszat mondtam volna bárkinek faji vagy bőrszín, vagy bármilyen típusú vagy irányultságú fanatizmussal kapcsolatban. Továbbra is ezt az álláspontot fogom tartani, és nem mozdulok el tőle. Még mindig nem igazán tudom, mit csináltam rosszul, hogy ilyen gyorsan eltávolították a beépülő modulomat, de csak szeretnék bocsánatot kérni a steam deck közösségétől, amiért bármiféle drámát okoztam, és amiért fejlesztőként megbuktam. Sajnos, nem tudom mi történt, de nyilván nem vagyok kívánatos a környezetükben.

Remélhetőleg, sikerül megoldást találni a Steam Deck közösség javára ezekre a népszerű eszközökre. Egyelőre a NonSteamLaunchers rajongóknak közvetlenül kell telepíteniük az eszközt.

https://www.gamingonlinux.com/2024/10/nonsteamlaunchers-gets-booted-from-steam-deck-plugin-store-decky-loader/

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

Hasznos újításokat kapott a Steam | 2024. augusztus. 01.

Több változtatást is eszközölt a felületén a Steam játékáruház, melyet a „2024-es nagy Steam demó frissítésként” hivatkoznak. Mint azt a neve is sejteti, ez elsősorban a játszható játékdemókra fókuszál a változtatás, mely érinti, hogyan jelennek meg és működnek a demók a Steam Könyvtárban.

A következő újításokat eszközölte a Valve:

-- A Könyvtárához tud adni a demókat az azonnali telepítésük nélkül. Mostantól látni fog egy „Könyvtárhoz adás” gombot a demókhoz, amely lehetővé teszi a Könyvtárhoz adást a mobilalkamazásból vagy más helyekről, ha esetleg nem áll készen azonnal telepíteni őket;

-- A demók akkor is telepíthetők, ha már megvette a teljes játékot. Ez elsősorban a fejlesztőknek fogja megkönnyíteni a demók tesztelését, de segít a játékosoknak is könnyebben kezelni a demók telepítését és eltávolítását;

-- A demók eltávolíthatók a fiókból, jobb egérgombbal rájuk kattintva és a „Kezelés” – „Eltávolítás a fiókról” lehetőséget választva;

-- Egy demó az eltávolításakor automatikusan el lesz távolítva a Könyvtárából.
https://m.hvg.hu/tudomany/20240801_valve-steam-ujdonsagok-jatekdemok-kiprobalas

Válasz

M Imre üzente 6 hónapja

Lebuktak a potyázók, a Steam megszüntetett egy népszerű kiskaput | 2024. 04. 26.

Sokan felfedezték a kiskaput a Steam elővásárolt termékekre vonatkozó visszatérítési szabályzatában, melynek értelmében úgy kérhettek pénzvisszatérítést a játékosok, hogy valójában végigjátszották az adott művet. Ennek azonban most véget vetett a szabályzat frissítése, írja az IGN.

A Valve játékplatformja lehetővé teszi, hogy a felhasználók a vásárlást követő 14 napon belül, ha még nem játszottak 2 óránál többet az adott címmel, pénzvisszatérítést kérjenek – ezzel a könyvtárból is eltűnik a játék.

-- Ebben a rendszerben azonban volt egy hiba.

Ha valaki elővásárolt egy játékot, és annak fejlesztője elsőbbségi hozzáférést kínált, azaz a hivatalos megjelenés előtt is lehetett nyomkodni, akkor végig lehetett játszani az egész alkotást, ezt követően pedig visszakérni a pénzt, teszi hozzá a hvg.

Az elsőbbségi hozzáférés alatti játékidő ugyanis nem számított bele a Steam visszatérítési időszakába, egészen idáig. Mostantól ezt az időszakot is belekalkulálják a kétórás limitbe a visszatérítésnél, a 14 napos visszatérítési időszak azonban ugyanúgy csak a megjelenés napján kezdődik meg.
https://24.hu/tech/2024/04/26/valve-steam-videojatek-elovasarlas-kiskapu-vege/
___

Régebbi Steam hírek

Már disztribúciókra bontva érhető el a Steam hardver,- és szoftver-felmérés eredménye
http://linux.network.hu/blog/linux-klub-hirei/mar-disztribuciokra-bontva-erheto-el-a-steam-hardver-es-szoftver-felmeres-eredmenye

A Steam Play új, Beta verziójának bemutatása
http://linux.network.hu/blog/linux-klub-hirei/a-steam-play-uj-beta-verziojanak-bemutatasa
___

A Steam egy tartalomtovábbító és -kezelő rendszer, amelyet a Valve Software fejlesztett ki. Számos kényelmi funkciója közül kimagaslik a programok automatikus frissítése, barátlisták és csoportok létrehozása, mentések felhőalapú tárolása, és játékon belüli chat.

A Steam megjelenésének közvetlen előzménye az volt, hogy gondokat okozott a hatalmas népszerűségnek örvendő Counter-Strike frissítése. Egy-egy patch letöltése és telepítése ugyanis napokra képes volt felborítani és ellehetetleníteni a játékot. Ezért a Valve elhatározta, hogy készít egy olyan rendszert, melynek köszönhetően a játék automatikusan frissül a javítás megjelenésével egy időben, de tartalmaz csalás és kalózkodás elleni védelmet is. A Valve már ekkor felfedezte, hogy a játékosok 75%-a már rendelkezik nagy sebességű internetkapcsolattal, mely az évek során csak egyre növekedni fog, így elhárulhat az akadály a játékok digitális terjesztése elől. A Valve megkeresett pár céget, hogy fejlesszen ki egy ilyen programot, többek között a Microsoftot, a Yahoo!-t, és a RealNetworks-t, de mindenhol elutasításra találtak.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Steam
___

A SteamOS a Valve által fejlesztett Linux-disztribúció. A SteamOS nyílt forráskódú, néhány zárt forráskódú komponenssel.

A SteamOS 2013-ban kiadott 1.0-s és 2015-ben kiadott 2.0-s verziója a Linux Debian disztribúción alapult GNOME asztallal.

2022 februárjában a Valve kiadta a Steam Deck játékkéziszámítógépet, amelyen a SteamOS egy drámaian frissített változata, a 3.0 verzió futott, amely (immár) az Arch Linux disztribúción alapult, a KDE Plasma környezettel előtelepítve, valamint a Valve Proton kompatibilitási rétegével, amely lehetővé tette, hogy számos Windowsra tervezett játék natívan fusson a SteamOS-en.
https://en.wikipedia.org/wiki/SteamOS

Válasz

M Imre üzente 10 hónapja

A Valve bejelentette, hogy a világ egyik legnépszerűbb digitális tartalomterjesztő platformja, a Steam január 1-től hivatalosan befejezi a régebbi Windows operációs rendszerek (7, 8, 8.1) támogatását. Azokon játszók a Steam kliensükre se frissítéseket, se support-ot nem kapnak a jövőben. Újabb koporsószög ezekbe a Windowsokba.
https://hup.hu/cikkek/20240103/januar_1-gyel_a_steam_dobta_a_windows_7_windows_8_es_windows_8_1_tamogatasat

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Felfrissítette a Steam felületét a Valve

Évek óta nem történt akkora átdolgozás, mint most, de a lényegi módosítások a felületen nem is látszanak.

A PC-s játékosok könnyen elsüthetnék azt a viccet, hogy három dolog az életben sosem változik: a halál, az adók és a Steam klasszikus kinézete. Az egyik ilyen dolog azonban most megváltozott: a Valve elkészítette a Steam évek óta legjelentősebb felújítását, amely vizuális átalakítást és számos új funkciót tartalmaz, továbbá közelebb hozták a Mac és Linux verziót a Windows verzióhoz. A Valve szerint "a legfontosabb változások" valójában a motorháztető alatt vannak. Az alapoktól kezdve átdolgozták a Steam klienst, beleértve az egész programot megalapozó keretrendszert is. A felhasználói felületet és a játékon belüli overlay-t is átdolgozták, és egy csomó új funkcióval bővítették.

A legfontosabb újítás a felhasználók számára nem is látható: az új keretrendszer a fejlesztők számára egy olyan környezetet kínál, amelyben könnyebben hozzáférhetnek az eszközökhöz, könyvtárakhoz és egyebekhez. A fejlesztések célja, hogy megkönnyítsék a kód megosztását az asztali kliens, a Big Picture mód és a Steam Deck között. Ez a kódbázis-átdolgozás azt jelenti, hogy a Steam asztali verziójára érkező új funkciók minimális erőfeszítéssel egyidejűleg a Steam Deckre is eljuttathatók.

Ami viszont a felhasználók számára látható dolgokat illeti, az alkalmazás teljes kinézetét átdolgozták és modernizálták.
https://m.sg.hu/cikk.php?cid=154310

Válasz

M Imre üzente 11 éve

Gabe Newell megerősítette, hogy cége dolgozik a "Steam Box"-on
2012. december 11., kedd - 8:31
http://hup.hu/cikkek/20121211/gabe_newell_megerositette_hogy_cege_dolgozik_a_steam_box-on
írja a hup.hu

Régóta zörgeti a szél a harasztot: a Valve saját konzolt akar készíteni. Arról is mennek a találgatások, hogy Linux-alapú konzolban látja a játékfejlesztő cég a jövőt. Gabe Newell - Valve első embere - a hírek szerint megerősítette, hogy dolgoznak a "Steam Box" nevű saját hardveren. A hírek arról is szólnak, hogy nagy valószínűséggel Linux-alapú gépről van szó.
Részletek:
http://www.theverge.com/2012/12/8/3744314/gabe-newell-valve-console-living-room-steam-box
http://kotaku.com/5966860

Hadat üzen a konzoloknak a Valve?
2012. december 11. 13:33
http://www.hwsw.hu/hirek/49452/valve-steam-box-videojatek-konzol-linux-piac-half-life-team-fortress.html
írja a hwsw.hu

A tévébarát Big Picture üzemmód csak a kezdőlépés volt, a Valve nem titkoltan szeretné felmérni a terepet, hogyan teljesíthetnek jobban a PC-k a nappaliban. A hírek szerint a fejlesztőcég saját hardverrel szállna szembe a konzolokkal, amihez természetesen a Steam asszisztálna.

A Valve a múlt héten tette nyilvánosan is elérhetővé a Steam régóta várt Big Picture üzemmódját. A kezelőfelület tévé- és kontrollerbarát, amivel a fejlesztőcég egyértelműen arra akarja ösztönözni a felhasználókat, hogy vonuljanak át a nappaliba, és nagy képernyőn élvezzék a PC-s szolgáltatást, mintha konzolon játszanának. Ha az üzenet nem lett volna egyértelmű, a Valve még leárazással is megfejelte mindezt: a kontrolleres irányítást is támogató címeket akár 75 százalékkal olcsóbban vásárolhatták meg a játékosok.

És mint kiderült, ez csak a kezdet. A Valve vezérigazgatója, Gabe Newell a pénteki Video Game Awardson úgy nyilatkozott a Kotakunak, hogy a fejlesztőcég jelenlegi célja felmérni, hogyan teljesíthetnének jobban a PC-k a konzolok hazai pályájának számító nappaliban. Newell szerint a Big Picture fogadtatása jobb volt mint amire számítottak, és mihelyst a linuxos Steam elkészül, a Valve rugalmas körülmények között vághat bele a saját hardverének fejlesztésébe. Newell szerint egy ilyen kombináció ütőképes riválisa lehetne a Microsoft és a Sony újgenerációs konzoljának.

A Valve arra számít, hogy a jövőre nappaliba szánt számítógépek árasztják el a piacot, amik tökéletesen megfelelnek arra is, hogy a felhasználók a tévéjükre kössék őket, és így futtassák rajtuk a Steamet. “Úgy gondolom, hogy a legtöbb fogyasztó és fejlesztő azt találja majd, hogy a PC jobb környezet számukra. Így nem kell majd azon törniük a fejüket, hogy miért vannak a barátai a nappaliban, másokkal ellentétben miért vannak a filmforrásai a nappaliban. Remélhetőleg egyesíteni tudjuk ezeket a környezeteket” - mondta.

A Valve várakozásai szerint több vállalat megméreti magát ezen a piacon, de a fejlesztőcég biztosan így tesz majd. Hozzátette, hogy a rendszere kontrollált keretek között működhet, ha valaki rugalmasságot akar, olyan PC-t választ, ami általánosabb felhasználásra is alkalmas. “Az a szép a PC-ben, hogy az emberek különböző megoldásokat próbálhatnak ki, majd megtalálják azokat, amik nekik a leginkább megfelelnek.”

Búcsút intenek a Windowsnak?

A Valve terveiben látszólag egyáltalán nem szerepel a Windows, erre pedig a cég kommunikációja is rájátszik. A Steam jelenleg Windowson és Mac OS-en fut, már mindkét operációs rendszer rendelkezik önálló alkalmazásbolttal, ahol játékokat is lehet kapni. A verseny nyilvánvalóan megjelenik, és a jelenlegi számok ellenére később a Valve jöhet ki rosszul: ha egy fejlesztő a Windows Store-on és az App Store-on keresztül minden felhasználót elérhet, miért jelentetné meg a játékát a Steamen?

Gabe Newell ezért egyenesen katasztrofálisnak nevezte a Windows 8-at, miközben lankadatlanul kampányol a Linux mellett. A Steam linuxos kliense jelenleg is bétatesztelés alatt áll, a szolgáltatás az Ubuntu 12.04-es verziójára érhető el, a Team Fortress 2-n kívül már két tucatnyi játék játszható az operációs rendszeren, és természetesen a Big Picture is támogatott lesz. A Valve szerint maguk a rajongók kérték, hogy vezesse be a “nyitott és felhasználóbarát” Linux támogatását, sőt a fejlesztőcég azt is megjegyezte, a saját játékai gyorsabban futnak Linuxon, mint Windowson.

Ahogy azt a Rock Paper Shotgun is felveti, ettől függetlenül egyáltalán nem biztos, hogy a Valve az Ubuntu-felhasználókat szeretné lenyűgözni, a jelenlegi hírek mentén elképzelhető, hogy a csapat saját Linux-alapú operációs rendszert fejleszt, a “Steam OS” pedig közvetlenül, mindennemű köztes platform nélkül szolgálhatná ki közvetlenül a játékosokat.

Steam Box lehet neve

Mindez gyakorlatilag egybevágna a korábbi pletykákkal, amik szerint a Valve saját játékos hardvert fejleszt. A Verge márciusi értesülései szerint a vállalat nem csak a nappalit hódítaná meg, de egy eddig idegen stratégiát is meghonosítana ezen a piacon, és úgy terjesztené az operációs rendszerét, mint a Google az Androidot. A nyílt játékos platformhoz a Valve csak referenciahardvert építene, ami mindössze a Steam Box gerincét jelenti, utána a gyártópartnerek saját eszközöket tervezhetnének; a pletykák szerint az idei CES-en zárt ajtók mögött már megmutatták a Steam Box egy kézzel épített prototípusát, abban Intel Core i7 processzor, 8 GB RAM és egy NVIDIA GeForce chipes videokártya kapott helyet.

A főszerepet természetesen a Steam kapta, mint operációs rendszer. A Valve állítólag annyira komolyan gondolja a nyitottságot, hogy a rendszerben a rivális disztribúciós szolgáltatások (mint az Electronic Arts-féle Origin) is működhetnek, a fejlesztőknek pedig nem kell licencdíjat fizetniük, hogy megjelenhessenek a platformon - kérdés persze, miből lesz a Valve bevétele akkor. A Steam Box koncepció egy másik érdekessége, hogy a Valve csak három-négy évente változtatna az alapkonfiguráción, ezzel a PC-s játék egyik legnagyobb rákfenéjét, a gépfejlesztést tenné kiszámíthatóvá a felhasználók számára, miközben a fejlesztők is könnyebben be tudnák lőni a célhardvert.

Szintén Gabe Newell nyilatkozta korábban, hogy a Valve-nak nem feltétlenül kellene saját hardvert gyártania, inkább csinálják azok, akik értenek hozzá. Ezt a felfogást remekül tükrözné a fenti elképzelés, és bár a mostani nyilatkozattal ellentétben márciusban még nem volt egyértelmű, hogy a Valve saját maga is árulna-e gépet, vagy csak licencelné azt más gyártóknak. A két forgatókönyv mindenesetre nem zárja ki egymást.

Van értelme?

A Valve nem pusztán újraértelmezné a Steamet, de két fontos tendenciát is képviselne a rendszerével: a desktop számítógépek helyett a nappaliba vágyik, másfelől közvetlenül, saját platformon keresztül szeretné elérni a felhasználókat, amiből bevételhez is juthatna. Óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy mi újat tud mutatni ezen a terepen a Valve, és miért döntenének úgy a fejlesztők, hogy a Steam OS-t választják?

Mindenekelőtt a Steam felhasználótábora óriási, 50 millió regisztrált játékosa van, és ma már a sűrűbb időszakokban több mint 5 millióan használják egyszerre a szolgáltatást. A rendszer nyíltsága már ismert, a nemrég elindított Steam Greenlighton keresztül a közösség szavazhatja be a független fejlesztéseket a Steam kínálatába. A Valve sokat pletykált játékos kiegészítői is kiváló hozzáadott értéket képviselhetnek: úgy tudni, a fejlesztőcég saját, cserélhető alkatrészekkel szerelt kontrolleren és virtuális valóságot kínáló headseten is dolgozik. Ezen felül az újgenerációs Source motor is készül, és az új irányvonalba még az is beleférne, ha a következő Half-Life vagy Team Fortress csak Steam OS-en lenne elérhető.

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 5 órája a(z) Wayback Machine - az Internet Archívum (már 30 petabájt adat) blogbejegyzéshez:

Nyolcadik 404 Not Found – Ki őrzi meg az internetet? című ...

M Imre írta 1 napja a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:

Harmincöt éve omlott le a berlini fal: így néz ki ma az egykori ...

M Imre írta 2 napja a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:

Néma mérget oltanak a zenékbe, és elég hatásos: ...

M Imre írta 5 napja a(z) The Google Story videóhoz:

Az amerikai igazságügyi minisztérium (DOJ)...

M Imre írta 5 napja a(z) The Google Story videóhoz:

Örülhet minden androidos, az Apple után a Google is...

M Imre írta 5 napja a(z) The Google Story videóhoz:

Itt a vége a Play Áruház monopóliumának | 2024. ...

M Imre írta 5 napja a(z) The Google Story videóhoz:

A YouTube szerint nem is akarja eltűntetni a reklámidő-...

M Imre írta 5 napja a(z) The Google Story videóhoz:

A Google tavaly egyébként 237,85 milliárd dolláros ...

M Imre írta 5 napja a(z) The Google Story videóhoz:

Ilyent még nem csinált a Google: eladna valamit egy ...

M Imre írta 5 napja a(z) The Google Story videóhoz:

Oroszország megfojtja a YouTube-ot | 2024....

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu