Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
http://www.168ora.hu/szerda11/szerda-11-radio-analfabetizmus-grafologia-133750.html
írja a 168ora.hu - 2015 február 11.
Felválthatja-e a kézírást a gépírás?
Ezekre a kérdésekre kereste a választ a 168 Óra élő rádióműsora, a Szerda 11. Tartson velünk!
Vendégeink Raátz Judit nyelvész és Demeter Lilla grafológus.
Ez alkalommal témáink:
– Miért van szükség a kézírásra?
– Felválthatja-e a kézírást a gépírás?
– Ez lenne a grafológia vége is?
Pásztor Magdolna műsorvezető meghívott vendégei Raátz Judit nyelvész és Demeter Lilla grafológus.
Letöltés
http://video.168ora.hu/audio/sz11_150211.mp3
Podcast
http://www.168ora.hu/static/rss/radio_szerda11.xml
Méret: 55817 kB
A kézírás olyan emberi jellemző,
amely akarva-akaratlanul felveszi a
személyiség jellemzőit, és megvan az
a csodálatos tulajdonsága, hogy
visszafelé is működik.
A magyar írástanítás százötven éve bizonyít
Az analitikus-szintetikus szisztémán alapuló intézményesített írás-olvasás tanítás – egy kellemetlen vargabetűt leszámítva – százötven éve bizonyít. Az Eötvös Józsefnek köszönhető 1868-as népoktatási törvénnyel egyidejűleg vezették be.
Eleinte az írva olvastatást forszírozták, kicsit később az olvasva íratást. A tanítók először a kisbetűs folyóírást ismertették meg a gyerekekkel, és csak aztán a nyomtatottat. A lendületesebb szövegképzés érdekében dőlt, egészen pontosan 75 fokban dőlő betűket használtak. Bizonyos Tomcsányiné Czukrász Róza kezdeményezése nyomán a párhuzamos olvasástanítás alapjain a századforduló táján elkezdték az úgynevezett fonomimikus oktatást, amelynek veleje, hogy minden egyes hanghoz egy odaillő kifejezést, egy hozzá tartozó kézmozdulatot, valamint egy hangot rendeltek a még hatékonyabb bevésés érdekében. A szisztéma a harmincas évek végéig élt, és rendkívül sikeres volt, a legnehezebb fejű gyereket is írástudóvá faragták vele.
A dőltükből felálló betűket és a zsinórírást az 1930-as évek végén tették szabvánnyá, melynek lényege az volt, hogy a szó befejezéséig nem volt szabad felemelni a tollat, bizonyos betűket (o, b) tehát áthúzva kellett összekötni. A ma oktatott írás – az átkötések mellőzésével – ebből alakult ki. Az idők során sajnos egy zsákutcába is belefutottunk. 1978-ban, amerikai mintára bevezették a szóképes olvasást (komplett szavak jelentését kellett kitalálni), ehhez kapcsolva pedig a néma olvasást, amelynek köszönhetően a tanítók nem tudták nyomon követni, aktuálisan hogy áll a tanítvány a hangok és a betűk összekapcsolásával. A módszer, amely súlyos károkat okozott, a nyolcvanas években kopott ki az iskolákból.
...
Mindemellett: ha a gyerekek nem tudnak kézzel írni, mások kézírását sem tudják majd elolvasni, kezdve a nagymama ötven évvel korábbi keltezésű leveleivel és folytatva bizonyos szakmákkal. Ha a világot tényleg ennyire átszabnák, az eszerint azzal járna, hogy ha (mondjuk) történészeket vagy levéltárosokat akarnak képezni – márpedig remélhetően a jövőben is akarnak –, ezeknek a hallgatóknak az egyetemen tanítanák meg a kézírást? Mi lesz az emberi lelket, motívumokat kutató grafológiával, a törvényszéki írásszakértéssel? Jászó Anna szerint az átállással az új analfabetizmus korszaka kezdődne el.
A
gyakorló tanítót is erősen megrendítette a finn hír. Hegyi Ili szerint a
folyó kézírás lényege és célja a lendületesség, a gyors közlés – a
nyomtatott betűkkel ez veszne el először. Tény, hogy a mostani
rendszerben a kis nyomtatott betűk olvasásával ismerkednek meg először
az elsősök, ezzel párhuzamosan a betűelemek rajzolásával megkezdődik az
írás előkészítése. De mindössze hat hét után már jön is a folyó kézírás.
December végére az írás tanítása utoléri az olvasás tanítását, így
egyszerre tanulják meg a gyerekek a nyomtatott kisbetűt és írott párját.
... http://nol.hu/kultura/ur-nem-ir-1508861
Futótűzként terjedt a világháló hírportáljain, hogy nem fognak többé kézírást tanítani a finn iskolákban. A hír szerzője félreértésre alapozza a megjelent anyagot: nem tesz különbséget a folyóírás és a kézírás között, folyóírás helyett szinonimaként használja a kézírást.
A kettő nem ugyanaz. A kézírás/kézzel történő írás egy nagyobb halmaz, ennek csak egy kisebb része a folyóírás, vagyis a leírt betűk folyamatos összekötése. A nyomtatott betűk használata vagy összekötés nélküli írás is kézírás. Az eredeti finn cikkben, amelyből ez az anyag fordítással készült már az elején a cursive writing kifejezést használják – írja a szeretlekmagyarorszag.hu.
Tehát: a finneknél felmerült annak lehetősége, hogy az alaptantervben nem lesz kötelező a folyóírás oktatása, az iskolák és tanárok azonban eldönthetik, hogy továbbra is tanítanak-e folyóírást. Viszont hangsúlyt fektetnének a gépírás oktatására. A program ráadásul még csak tervezet.
A cikkre gyorsan reagáltak az olvasók. Néhány bejegyzés kitűnően összefoglalja azt, hogy miért nem szerencsés azt állítani, hogy 2016-tól a finn iskolákban nem oktatják a kézírást, mi történik Finnországban az oktatási intézményekben, és miért nem lenne jó, a kézzel írás eltűnne az életünkből:
„Valóban elindult az USA egy tagállamában (ha jól emlékszem Oregonban) ilyen kísérlet.. Ám kiderült, hogy a kézírás és a finom-motorika nagyobb összefüggést mutat, mint gondolták. Visszahatott a zenei, matematikai képességekre és meglepő módon a gépelés- számítógép billentyűk használatára is. Ez derült ki az első két évben, így aztán sürgősen ejtették a projektet és visszamenőleg megtanították a kísérletben résztvevőket is írni. Ez kb. 5 éve történt, azóta nem hallottam újabb próbálkozásról. A finn oktatásügy kifejezetten jó, emiatt nem hiszem, hogy ők is belemennének ilyenbe. Szerintem hírlapi kacsa!”
„A finn gyerekeknek eleve tanítják a nyomtatott betük írását is, sőt, a finn tanárok nemhogy elfogadják, ha ezekkel ír a gyerek, de el sem várják, hogy egybefüggő írást használjon. Ott kicsit máshogy van ez, mint nálunk, ezért nekik nem lenne annyira éles a váltás, mint mondjuk nekünk magyaroknak.”
|
|
M Imre írta 1 napja a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
AI-generált kép terjed a leghosszabb egyutcás lengyel...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Indafotó: A szolgáltatás 2025. március 31-én 24:00 -kor ...
M Imre írta 1 hete a(z) Az internetes csalások fajtái és a javasolt védekezés lehetőségei blogbejegyzéshez:
A Veszprém vármegyei rendőrök - az online csalás megelőzése ...
M Imre írta 1 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Intelligens tájak A Földgömb Online | Feb 28, 2025 A 2024-...
M Imre írta 1 hete a(z) Újév: kilátások ... képhez:
Egész életében abból élt, hogy a pontos időt árulta | 2025. ...
M Imre írta 1 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
A valóság relatív – Hogyan formálja át a fotográfiát a ...
M Imre írta 2 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Kérjen kódolási segítséget a Gemini Code Assist ...
M Imre írta 2 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Palkovics László visszatért, már azt is tudni, milyen pozícióban...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Újratervezés Program 2.0
Drupal Global Training Day 2019 - Budapest (február)
Digitális Osztályterem demo - Edubase
Tények és tévhitek az informatikusokról