Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
7 éve | M Imre | 1 hozzászólás
A régi korok képei után áhítozók többsége nagy valószínűséggel felfedezte már magának a Fortepant. A múlt képi anyagának gondos megőrzésére időt és energiát nem sajnáló Tamási Miklóst, az oldal üzemeltetőjét kérdeztük a fotók kiválasztásáról, a ritkaságszámba menő anyagokról, de a zsidómentő Carl Lutz is szóba került.
AYHAN GÖKHAN – 061.hu | fotó: Horváth Péter Gyula
A több ezer követővel rendelkező Fortepan igazi sikertörténet. Ennyire fogékonyak vagyunk a múltunk iránt?
A felfokozott figyelem magyarázata elsősorban az ingyenes
hozzáférés. Az archív fotó népszerűsége a mai napig töretlen, a régi
képek varázsa alól nehezen szabadul a „közönség”. Egyes életszakaszok
után a gyerekkorunk képeit keressük, tehát a Fortepan sok egyéb mellett
ezt az igényt is kielégíti. Jól látszik, hogy a helytörténeti tárgyú
képek, illetve az utcaképeket ábrázoló fotók iránt kifejezetten nagy az
érdeklődés. A Fortepan egyik célja a tisztánlátás, hogy a huszadik
századot ne pusztán feketén vagy fehéren, csak jókra és rosszakra bontva
vegyük szemügyre.
A nyugalom megzavarására alkalmas fotók elszórtan szerepelnek a Fortepanon.
Tavalyelőtt a kollégáimmal belevágtunk a BRFK fotóarchívumának
a feldolgozásába, a legváltozatosabb bűncselekményekről kapva anyagot.
Öngyilkosság, gyilkosság, betörés, amit csak el tudunk képzelni. Hiába
számít társadalmi tünetnek az öngyilkosság, letettünk az ilyen jellegű
képek közzétételéről, mondván, két balatoni nyaralás között nem
értelmezhető egy öngyilkosságról készült fotó. Hasonló problematikával
jár a nyomor, a családon belüli erőszak megmutatása. Nem rég Urbán Tamás
fotóriporter anyagát dolgoztuk fel, aki a Vakok Intézetében,
börtönökben, punkok között fotózott. Elsőre nehezen ment, de végül nem
okozott gondot a képek megfelelő elhelyezése a Fortepanon. Úgy éreztem,
hogy hét év elteltével talán már lelkileg és szakmailag is sikerült
felnőnöm az ilyen feladatokhoz.
Esztétikai szempontok alapján vagy a dokumentumérték figyelembevételével választ az Önökhöz beérkező több ezer kép közül?
A többi emberhez hasonlóan vizsgálom az egyes képeket. Nem a
kiválasztás gyakorlata jár nehézséggel, inkább annak vállalása, hogy én
vagyok a szerkesztő. Egy ideig ódzkodtam ettől, jobbnak láttam, ha
meghúzódom a háttérben. Mostanra azonban eljutottam oda, hogy bátran ki
merek állni, jelezve, a Fortepanon részben az én képi világom tükröződik
vissza, bár igyekszem nem megfeledkezni arról, hogy az oldal több
érdeklődési területet lefedjen. A gyenge minőségű, homályos képeket nem
válogatjuk be, noha sokszor egy rossz kép is érték, főleg, ha olyan
korszakban készült, amiről alig maradt fenn képi dokumentum.
Napi szinten foglalkozik a múlttal. Nincs rossz érzése, hogy egyszer majd Ön is a múlt része lesz?
Egyáltalán nincs. A Fortepan abszolút kortárs. Miközben
javában leletmentést végzünk, a felhasználói kör természetesen a
jelenből kerül ki. Azt élvezem nagyon a munkámban, hogy az archív
fotókkal a saját korom irányába nyithatok.
Úgy tudom, néha fordulnak elő problémák a képek használóival.
Visszatérő és sajnálatos tünet, hogy a képeinket igénybe vevők
egy része rendre megfeledkezik a forrás megjelöléséről. Az angolszász
kultúrában egy-egy anyag megjelenése során hosszú-hosszú listában mond
köszönetet a szerző, jelezve, hogy figyelünk egymásra, segítjük egymást,
közösen alkotunk. Mintha Magyarországon erről egyáltalán nem vennének
tudomást. Ehhez még az is hozzátartozik, hogy itthon más országokkal,
például Franciaországgal ellentétben másodrendű produktumként kezelik a
fotót, ezzel a fotós szerepét is lekicsinyítve. Szomorú, de így van.
A korszakok közül melyikhez vonzódik kiemelten?
Az 1945 és 1949 közötti koalíciós időszak az egyik kedvencem.
Akkoriban még bármi történhetett volna Magyarországon, tudniillik
létezett egy sokszínű, szabad véleménnyel rendelkező magyar társadalom.
Azonban a képeken már feltűnik a radikalizmus, az utcákon jelszavakat
ábrázoló plakátok, transzparensek, feketén-fehéren látszik, hogy valami
készülődik a mélyben. Ez az időszak közelebb áll hozzám, mint a Rákosi
korszak, amikor az elenyésző számú merev, beállított képeken egy
behúzódott társadalom magatartása jelenik meg. Érdekelne még a kevés
képi dokumentummal rendelkező 1944-es időszak és a Malenkij robot is.
Úgy tűnik, hogy a Budapesti Gettóról sem készült fotó. Mintha abban az
időszakban senki nem fényképezett volna, vagy ha mégis, az anyag minden
valószínűség szerint megsemmisült. Ha jól számolom, a deportálásokról
mindössze húsz fotó maradt fenn.
Karl Lutz svájci diplomata budapesti tartózkodása alatt számtalan képet készített.
Az ő anyagai is elérhetőek a Fortepanon. Meglehetősen kalandos
úton jutottunk hozzá a képi hagyatékhoz. Az 1942-ben Budapestre került
Lutz rendkívül lelkes amatőr fotós hírében állott, ehhez képest a
hozzáférhető, a svájci levéltárban őrzött anyag összesen ötszáz képet
tartalmaz. Szerkesztőtársam, Török András hosszas levelezés útján érte
el, hogy ebből a kis számú, de nagyon nagy jelentőségű anyagból
válogathassunk. Carl Lutz inkább munka közben vagy romos épületek közt
látható, képein a zsidóüldözésnek szinte alig van nyoma. Hogy miért,
rejtély. Lissák Tivadar fotóin több csillagos ház és plakát látható,
érdeme, hogy dokumentálta a nyilasok által militarizált környezetet.
Üldözött személy, bármennyire is a jó szándék és a tények megragadása
vezette Lissákot, nem bukkan fel a képein. Mindez rendkívül különös
hatást kelt, talán attól tartottak a fotósok, hogy a későbbiekben az
antiszemita dokumentáció bajba keverheti őket.
Előfordult, hogy munka közben váratlanul olyan képre akadt, amit korábban remélni sem mert?
Két frissebb élményemről tudok beszámolni. Az egyik a Molnár
Farkas építész tervezte, Hűvösvölgyben található Magyar Szentföld
Templom fotója, ugyanis előtte nem találkoztam az épületről készült
anyaggal. A kezembe került képet Sándor György készítette 1957-ben és a
Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjteményétől jutottunk hozzá. A másik
megdöbbenést bennem a rendszerváltás előtti időszak képei keltették.
Viszonylag kevés kép készült a demokratikus ellenzék, az úgynevezett
szamizdat időszak kulcsfiguráiról. Jávor István életművének köszönhetően
most házibulikhoz, privát terekhez kötődő képek bukkantak fel,
amelyeken többek között Csalog Zsolt, Balassa Péter, Petri György,
Radnóti Sándor, Kenedi János látható. Érdekesség még, hogy először 1956
szeptemberében rendelt az Ofotért színes negatívot, ennek köszönhetően
készült néhány színes fotó az ’56-os forradalomról. Több, mint megható.
Jelenleg milyen tervek foglalkoztatják Önöket?
A Közlekedési Múzeum részéről lehetőségünk nyílt az intézmény
fotóanyagának a feldolgozására. Emellett szeretnénk kivenni a részünket
a Népszabadság archívumának feldolgozási munkálatából is, amire ha
minden igaz az OSZK kap lehetőséget. A közös célunk az, hogy a képek egy
része szabad hozzáféréssel a Fortepanon is elérhető legyen.
A fotózás szempontjából milyen trendek az irányadók manapság?
Két látványos dologra figyeltem fel. A fotográfia a kezdeti
időszakában a műtermi fotózásról szólt, majd a századfordulón a fotós
kilép az utcára, minekután a kíváncsiság, a dokumentáció vágya mozgatja.
A hetvenes évektől azonban komoly törés tapasztalható. Egyre
beszűkültebb az ember világképe, a szűk családján kívül semmi másról nem
csinál képet. Ez a jelenség az én olvasatomban annyit tesz, hogy
kihúzza az életet a fotóból. A következő, beszűkülést jelző fordulat,
hogy az amatőr fotóst már csak saját maga érdekli, szelfiket készít,
rohamosan háttérbe szorul a street-fotó. Véleményem szerint a
fotográfiának az emberről kell szólnia.
|
|
M Imre írta 1 napja a(z) Kis hacker-határozó blogbejegyzéshez:
Hogyan kompomittálhatták a rendszert? A rendszerbe...
M Imre írta 1 napja a(z) Kis hacker-határozó blogbejegyzéshez:
A közösségi média és a dezinformáció...
M Imre írta 2 napja a(z) Úr Balázs: Magánszféra védelme (Ubuntu Hour, Budapest) videóhoz:
Csak óvatosan a böngészőbe épülő digitális...
M Imre írta 3 napja a(z) Kis hacker-határozó blogbejegyzéshez:
55 ezer személyes adat, magyar diákok, tanárok és az Oktatási ...
M Imre írta 1 hete a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:
KÉP-regény: Hol van már a tavalyi hó? A Fidelio ...
M Imre írta 2 hete a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:
Kiosztották a 13. Mobile Photography Awards (MPA) ...
M Imre írta 2 hete a(z) Google – akarom mondani, Alphabet képhez:
Összenő, ami összetartozik. Linux terminált kaptak a Pixel ...
M Imre írta 2 hete a(z) A Windows-életciklussal kapcsolatos alapinformációk blogbejegyzéshez:
Két éve kihasznált 0day sebezhetőséget javított a ...
M Imre írta 2 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Hamis MI-videó terjed Scarlett Johanssonról, a deepfake ...
M Imre írta 2 hete a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:
Hamu és gyémánt – Tíz éve égett le az Uvaterv...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A fotók átvételének szabályairól és a szerzői jogokról
Fotózás - január végéig ingyenesen letölthető kiadványok (2015)
Fortepan - a Magyar Földrajzi Múzeum üvegnegatív gyűjteménye, Erdélyi Mór fotográfus hagyatéka
Nehéz eladni a minőségi kompakt fényképezőgépeket - marketing vagy képminőség