Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | M Imre | 0 hozzászólás
„Az
új társadalmi környezetben már nem érvényesek a régi
adatvédelmi elvárások” – hangzott el nemrégiben a Facebook
alapítójának nagy port kavart kijelentése. A hazai adatvédelmi
szabályok azonban igyekeznek követni a virtuális világ
változásait.
A napjainkban egyre népszerűbbé váló közösségi oldalak kapcsán az adatvédelem jogi kérdései újra és újra napirendre kerülnek. Talán nem is tudjuk, de sok esetben magunk járulunk hozzá a személyes adataink nyilvánosságra hozatalához, néha akár az adathalászok munkájához is.
A
hazai internetezők többsége ismeri a Mark Zuckerberg által
egyszerű „társasági oldalként” alkotott, de ma már több,
mint 600 millió felhasználóval rendelkező Facebook internetes
portált. A rendszer használata egyszerű és bárki számára
elérhető; a felhasználók személyes profilt hozhatnak létre,
kapcsolódhatnak ismerőseikhez, csoportokhoz, üzeneteket
válthatnak, híreket, információkat oszthatnak meg egymással, s
mindeközben olyan adatok, információk tárolódik a gyanútlan
felhasználóról, melyek a kedvelt szokásainkról, netes életünkről
ad átfogó képet, s melyek később jogosan vagy jogszerűtlenül
reklámtevékenységek és egyéb célokból felhasználásra
kerülnek. Az oldal közkedvelt, ugyanakkor veszélyeket is magában
rejtő „tetszik” (like) gombjával kapcsolatban már számos
aggály megfogalmazódott, a vádak szerint ugyanis a portál
működtetői követni tudják a felhasználók netes mozgásait, és
a felhasználó által később látogatott oldalakról is
információt kapnak.
Az
internetezők többsége nem olvassa el az egyes üzemeltetők
adatvédelmi szabályzatát, pedig ha csak egy alkalommal is
megtenné, akkor a későbbiekben el tudná dönteni, illetve
egyszerű beállításokkal kontrollálni tudná, hogy mely személyes
adatait osztja meg a nyilvánossággal, illetve a potenciális
ügyfelet kereső cégekkel.
Hazánkban
a 2012. januárjától hatályba lépő új adatvédelmi törvény
(2011. évi
CXII. tv.) megelőzve az adatfelhasználás nem kívánatos
módjait számos tekintetben szigorít a cégek internetes
megjelenésével járó adatkezelési szabályokon. Az új jogszabály
mind a személyes adatok védelme, mind a közérdekű adatok
megismerése tekintetében sok újdonságot tartalmaz, a
legjelentősebb változások a magánszemélyek adatait kezelő
cégekre vonatkozik. Fontos újítása, hogy megszünteti
az adatvédelmi biztos tisztségét,
s helyette a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság
fog ellátni adatvédelmi feladatokat.
A
Hatóságnak lehetősége lesz arra is, hogy eljárást indítson
adatok helyesbítése, zárolása, törlése céljából, de
megtilthatja az adatok jogellenes kezelését, és külföldre való
továbbítását is. A Hatóság egyik legsúlyosabb eszköze azonban
a bírság kiszabásának joga lesz, melynek mértéke százezer
forinttól tízmillió forintig terjedhet. A bírság kiszabásánál
a Hatóság figyelembe veszi majd a jogsértéssel érintettek
számát, az elkövetett sértés jellegét. Azokban az esetekben,
ahol valószínűsíthető az adatkezelés jogellenessége és
jelentős a sérelmet szenvedett magánszemélyek száma, akkor a
Hatóságnak kötelessége eljárást indítani. Az eljárások
mellesleg minden esetben hivatalból indulnak, még akkor is, ha
bejelentés alapján indult a vizsgálat; a Hatóság határozata
ellen pedig keresetet lehet majd benyújtani a bírósághoz.
Az
érintett hozzájárulása nélkül történő adatkezelésre is
lehetőség fog nyílni bizonyos feltételek fennállása esetén.
Abban az esetben, ha a hozzájárulás kérése lehetetlen, vagy
aránytalan költséggel járna, és a személyes adat kezelése az
adatkezelőre vonatkozó kötelezettség teljesítése céljából,
vagy az adatkezelő, vagy harmadik személy jogos érdekének
érvényesítése céljából szükséges, és ezen érdek
érvényesítése a személyes adatok védelméhez fűződő jog
korlátozásával arányban áll, akkor az adatkezelésnél
mellőzhető a hozzájárulás.
A
korábbiakhoz hasonlóan az új törvény is kötelezi az adatkezelő
cégeket arra, hogy adatkezelésüket jelentsék be az adatvédelmi
nyilvántartásba, újdonság azonban, hogy az adatkezelés csak a
nyilvántartásba vételt követően kezdhető meg. Az ilyen tárgyú
kérelmet a hatóság 8 napon belül (meghatározott szolgáltatónál
negyven napon belül) köteles elbírálni. Ha ez idő alatt a
Hatóság nem bírálja el a kérelmet, akkor az adatkezelés a
nyilvántartásba vétel nélkül is megkezdhető. A nyilvántartásba
vételi eljárás ezentúl díjköteles lesz, míg korábban ingyenes
volt.
Az adatvédelmi szabályok szigorítása mind a vállalkozások, mind pedig a magánszemélyek tekintetében is hasznos, azonban elengedhetetlenül fontos emellett, hogy az internetes felhasználók maguk is tegyenek saját védelmük érdekében, így elsősorban olvassanak időnként adatvédelmi szabályzatot. A webes vásárlások előtt pedig érdemes megnézni, hogy milyen visszajelzések érkeznek az adott forgalmazóról, mióta létezik, van-e impresszum rovata és rendes adatkezelési tájékoztatója.
2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról
Most >>>
Jövőre >>>
dr.
Fábián Erika – Jogi
Fórum, és 168óra
Adatkezelők, ...
Az Országgyűlés 2011. július 11-én elfogadta a 2011. évi CXII. törvényt az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról. Az új törvény 2012. január 1-jén lép hatályba.
Az új jogszabály megalkotásáig a személyes adatok védelmét és a közérdekű adatok nyilvánosságát az 1992. évi LXIII. törvény szabályozta, mely az egyre újabb adatkezelési technológiák elterjedésével már nem tudta betölteni a korszerű szabályozó szerepét.
2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról
A
törvény számos új elemet honosít meg a hazai adatvédelmi
szabályozásban, melyek közül talán a legfontosabb az adatvédelmi
hatóság intézménye. Nyilvánvalóvá vált, hogy a korábbi
adatvédelmi
biztosi intézmény nem képes az adatkezelők jogkövető
magatartásának kikényszerítésére, ezért elengedhetetlenné
vált egy adatvédelmi hatóság felállítása, amely hatékonyabb
eszközökkel rendelkezik a jogsértések kivizsgálására és
szankcionálására.
Az új
adatvédelmi törvény szövege a www.ppos.hu
honlapon is elérhető, a Jogszabályok, tanulmányok menüben.
Annak érdekében, hogy vállalkozásunk, szervezetünk működése, a változó jogszabályi körülmények közepette is jogszerű alapokon nyugodjon, adatkezelési tevékenysége pedig a hatályos jogszabályoknak megfelelő legyen szükséges az adatvédelmi – valamint az egyéb vonatkozó – előírások betartása, tekintettel arra, hogy a személyes adatok kezelésével kapcsolatos visszaélések a jelentősen szigorodó, akár 10 millió forintig is terjedő pénzbírságon felül, büntetőjogi szankcióval is sújthatók. A jogszerű működés kialakításában és az adatkezelések változó jogi környezethez igazításában nyújthat segítséget egy szakértők által végrehajtott adatvédelmi audit, mely biztosítja a szervez vagy vállalkozás adatkezeléseinek jogi megfelelőségét.
(forrás: adatvedelmiaudit.hu)
Akit érdekel még pár jogszabály változása, néhányat itt talál.
(forrás: CompLex Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye - Ingyenes, megbízható jogszabály szolgáltatás Magyarország egyik legnagyobb jogi tartalomszolgáltatójától)
ÁLLÁSFOGLALÁSOK
A kormánytöbbség az adatvédelmi biztos hivatalának megszüntetésével rosszul mérte fel mozgásterét
Tájékoztatjuk a közvéleményt, hogy az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet, a Magyar Helsinki Bizottság és a Társaság a Szabadságjogokért a kormánytöbbség által pusztulásra ítélt hazai ombudsman-rendszer védelmében az Európai Unió Bizottságának elnökéhez fordult, azt kérve, hogy az Európai Bíróságnál indítson eljárást Magyarország ellen. A három jogvédő szervezet szerint ugyanis a szabadelvű jogállam és a rendszerváltás egyik fontos intézményének, a független adatvédelmi biztos hivatalának megszüntetése sérti az Európai Unió jogrendjét.
Az adatvédelmi ombudsman azáltal játszott jelentős szerepet a rendszerváltás folyamatában, hogy a tekintélyelvű állam „Átlátható állampolgár-átláthatatlan állam!” információs filozófiai maximáját az „Átlátható állam-átláthatatlan állampolgár!” igényével váltotta le.
Az elmúlt időszak, amelyet a titokban, névtelen szerzők által előkészített Alaptörvény és az ugyanígy megírt sarkalatos törvények, valamint az újra terjedő nyilvánvalóan jogsértő titkosítások is fémjeleznek, azt mutatja, hogy az információs jogaink újból kicsúsznak személyes hatalmunkból és közösségi ellenőrzésünk alól.
A kormánytöbbség, eddigi gyakorlatának megfelelően, a létrehozandó Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság élére saját politikai kliensét állíthatja majd, akitől nem várható, hogy az állam és az egyre kiterjedtebb állami befolyás alatt álló vállalkozói tőke jogsértéseit bírálja. Azzal a politikai döntéssel pedig, amellyel törvényhozási úton az adatvédelmi biztos hivatalát megszüntette, álláspontunk szerint rosszul mérte fel mozgásterét.
A nemzeti adatvédelmi intézményeket nem kizárólag a nemzeti törvények szabályozzák, hanem olyan feladatokat is ellátnak, amelyeket az Európai Unió joga ruház rájuk. Az uniós jog követelménye a biztosnak és hivatalának teljes függetlensége, amely követelmény jól körülírható. Az Európai Bíróság a Német Szövetségi Köztársaságot a közelmúltban azért marasztalta el, mert egyes tartományaiban adatvédelmi szervét a tartományi kormány ellenőrzése alá vonta. A bíróság megállapította, hogy a függetlenség „célja az egyének és szervezeteik védelmének megerősítése az őket érintő döntésekkel szemben. Az ellenőrző szerveknek feladatuk ellátása során tárgyilagosan és pártatlanul kell eljárniuk. Ezen ok miatt mentesnek kell lenniük bármilyen külső befolyástól, beleértve a szövetségi állam vagy a tagállamok közvetlen vagy közvetett befolyását is.”
Az irányelv 28. cikk (1) bekezdésének helyes értelmezésével az ellenőrző hivatalt vezető személy nem mozdítható el hivatalából hivatali ideje lejárta előtt. A 2011 júliusában elfogadott, az információs önrendelkezésről és az információszabadságról szóló törvény viszont megszünteti az intézményt és el is elmozdítja hivatalából a kormánnyal szemben többször – adott esetben a bíróság által is megerősítetten – kritikát megfogalmazó jelenlegi adatvédelmi biztost.
A helyzet nem jóvátehetetlen, a kormánytöbbség az év végéig, az adatvédelmi biztosi funkciót megszüntető törvény módosításával még helyrehozhatja ezt a hibát.
A három szervezet indítványa angolul és magyarul is olvasható, és le is letölthető a www.ekint.org honlapról.
Majtényi
László
az Eötvös Károly Intézet elnöke
volt adatvédelmi
biztos
Csatolt dokumentumok:
A levél magyar nyelvű fordítása
(forrás: ekint.org)
|
|
M Imre írta 2 napja a(z) Kis hacker-határozó blogbejegyzéshez:
Hogyan kompomittálhatták a rendszert? A rendszerbe...
M Imre írta 2 napja a(z) Kis hacker-határozó blogbejegyzéshez:
A közösségi média és a dezinformáció...
M Imre írta 3 napja a(z) Úr Balázs: Magánszféra védelme (Ubuntu Hour, Budapest) videóhoz:
Csak óvatosan a böngészőbe épülő digitális...
M Imre írta 4 napja a(z) Kis hacker-határozó blogbejegyzéshez:
55 ezer személyes adat, magyar diákok, tanárok és az Oktatási ...
M Imre írta 1 hete a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:
KÉP-regény: Hol van már a tavalyi hó? A Fidelio ...
M Imre írta 2 hete a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:
Kiosztották a 13. Mobile Photography Awards (MPA) ...
M Imre írta 2 hete a(z) Google – akarom mondani, Alphabet képhez:
Összenő, ami összetartozik. Linux terminált kaptak a Pixel ...
M Imre írta 2 hete a(z) A Windows-életciklussal kapcsolatos alapinformációk blogbejegyzéshez:
Két éve kihasznált 0day sebezhetőséget javított a ...
M Imre írta 2 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Hamis MI-videó terjed Scarlett Johanssonról, a deepfake ...
M Imre írta 2 hete a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:
Hamu és gyémánt – Tíz éve égett le az Uvaterv...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Személyes adataid Google rendszeréből való eltávolítása
... a Facebook felhasználási feltételei
Kamaszok netes csapdákban - Online pofonok
Elbutul a Facebook-nemzedék?