Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
http://androbit.net/news/3973/upc_internetleallasok_es_ami_mogottuk_van.html
írja az androbit.net (Angler Gábor - 2013.12.06.)
Tegnap 17 óra után országos szinten akadozott, vagy teljesen
elérhetetlen volt a UPC internet szolgáltatása. Az eset azért érdemel
külön figyelmet, mert az előző napon is volt egy részleges
szolgáltatáskimaradásuk, egy hónapja pedig szintén volt egy meglehetősen
súlyos, egész országot érintő üzemzavaruk. Tekintsük át a jelenleg
rendelkezésre álló információkat, és nézzük meg, mit tehetünk, hogy
mindig legyen netünk – akár akkor is, ha központi hiba történik a
szolgáltatónál!
A novemberi üzemzavar
Azóta kiderült, hogy a novemberi üzemzavart egy külsős cég egy rossz
beállítása okozta (tévedésből hibás internet címtartományt kértek a
saját gépeiknek, ami éppen a UPC-é volt), ezért a UPC
sok fontos külföldi kapcsolata nem működött. Persze átirányításra
került a forgalom egy (kis) része, ezért volt az, hogy például a Facebookon
többnyire csak a képek nem töltődtek le (ugyanis azok másik szerveren,
helyen voltak) és a sebesség is lecsökkent. A hibát viszonylag sok idő
alatt sikerült felderíteni és megszüntetni. Azóta a két cég egyeztette
gyakorlatát, hogy a jövőben elkerüljék a hasonló incidenseket.
A UPC minden ügyfelének – amennyiben rendelkeznek videotár
szolgáltatással – felajánlotta kárpótlásként néhány film ingyenes
megtekintését. Ebből (is) látható, hogy ez az incidens egyértelműen
országos volt. Mivel a szolgáltató sok külföldi vonala elérhetetlenné
vált, sok esetben megoldást jelentett egyénileg külön proxy,
VPN-szolgáltatás, vagy a Tor hálózat használata. Így olyan gépeket is el
tudtunk érni, amelyek felé megszűnt a legrövidebb/legnagyobb sebességű
kapcsolat, az alternatív útvonalak pedig vagy alacsony sávszélességűek
(túl lassúak) voltak, vagy túlterhelődtek.
Ha például Toron keresztül neteztünk és megfelelő végpontot
választottunk, akkor azon (mint csatornán) keresztül lényegében újra
elérhettük a teljes internetet. Természetesen ilyenkor a sebesség
kérdéses a végpontunkon keresztül, de a hangsúly most a távoli gép
elérhetőségén volt – hiszen a szolgáltatónk nem tudott útvonalat
kialakítani oda. Azt pedig létrehoztuk magunknak egy köztes gép
segítségével.
A decemberi leállás – DNS-szerver támadás?
Decemberben sor került két leállásra is, amelyek egyes források szerint
részlegesek, mások szerint egész országra kiterjedőek voltak. A
legfrissebb, tegnapi leállást egy nem megerősített információ szerint a
UPC bizonyos DNS-szervereinek (névfeloldást végző gépek) túlterheléses támadása (Distributed Denial of Service Attack, DDoS)
okozta. Ekkor a támadó jellemzően botneteket (eltérített, zombi
gépekből álló kiterjedt hálózat) használhatott, így a támadó azonosítása
szinte lehetetlen. Ugyanis ekkor a támadó gépek címei gyakran változnak
és visszakövethetetlenek.
Az eltérített gépek ilyenkor egy központi kérésre, tulajdonosaik tudta
nélkül a háttérből elkezdenek pár IP címre tömegesen ping ICMP kéréseket
küldeni, ezzel megbénítva a célgépeket. A támadás nehezen elhárítható,
hiszen a támadó gépek kiszolgálásának megtagadása nem megoldás (ugyanis
gyakran változnak a címeik, véletlenszerű címtartományokból). Az ICMP
alapú kommunikációra azonban forgalomoptimalizálás és hálózatmenedzsment
miatt szükség van, így azt sem tilthatják le. Vészhelyzeti megoldás
lehet a DNS-szerverek címének módosítása, azonban a változásnak a
továbbítása az ügyfelek felé időbe telik, továbbá előfordulhat, hogy sok
ügyfélnél ekkor a modemet újra kell indítani, ami sokaknál nehezen
kivitelezhető (például távoli elérésnél).
Ha tényleg DDoS támadás történt, akkor a támadó azonosítása nagyon
nehéz, ha nem lehetetlen. A szolgáltatás 2-3 óra múlva helyreállt.
Pontosan nem lehet tudni, hogy a probléma mekkora méreteket öltött.
A segítség a Google-től érkezik
Egyes ügyfeleknél a modemek nem is tudtak csatlakozni a UPC hálózatára,
ami megkérdőjelezheti a támadás-elméletet. Ugyanakkor előfordulhat, hogy
egyes régebbi modemek a DNS-szerverek válasza nélkül nem képesek
csatlakozni (mivel a modem az online-ná válás során támaszkodna a
DNS-szerverekre).
A DNS probléma minden bizonnyal fennállhatott, ugyanis sok ügyfélnél
megoldást jelentett a szolgáltatótól kapott DNS-szerverek IP címeinek
felülírása a Google
Public DNS szolgáltatásának címeire (8.8.8.8, 8.8.4.4). Ám ezen
DNS-szerverek felé a késleltetés nagyobb lehet, mivel jellemzően több
routeren keresztül tudjuk csak elérni azokat, mint a szolgáltató
DNS-szervereit. Kétségtelenül jó választás a másodlagos DNS-szervernek
beállítanunk a 8.8.8.8-at, hiszen a Google DNS kiszolgáló
infrastruktúrája támadással nem bénítható meg, mert elosztott, nagy
teljesítményű és igen nagy sávszélességgel rendelkező rendszereket
használnak.
Tanulság?
Ez az utóbbi eset (amennyiben tényleg DNS-szerver támadás történt)
rávilágít arra, hogy az internet infrastruktúra egyik legfőbb gyenge
pontjai a DNS-szerverek. Mind a szolgáltatóknál, mind globális szinten.
Néhány éve több fenyegetés is érte a központi (root) DNS-szervereket.
Ezen gépek kiesése elvileg hatással lehet az egész internet
névfeloldásának működésére. Mivel a névfeloldás kritikus szolgáltatás, a
root szerverek kiesése az emberek többségének elérhetetlenné tenné az
internetet (elméletileg).
Szerencsére azóta ezen kritikus globális szerverek infrastruktúráját
bebiztosították, nagyban védetté tették a támadásoktól és vannak kész
forgatókönyvek támadás esetére. A téma fontosságát jól mutatja, hogy az
USA a root DNS-szervereinek esetleges támadását nemzetbiztonsági
kérdésnek tekinti, és a vezetés fel van hatalmazva szinte tetszőleges
válasz adására a támadónak.
A szolgáltatók azonban a redundáns (HA) rendszerek, speciális tűzfalak
alkalmazásán, DNS-szervereik IP címeinek változtatásán túl nem igazán
tehetnek sokat. Ha tényleg támadás történt, akkor minden bizonnyal a
szolgáltató a közeljövőben jobban bebiztosítja a kritikus fontosságú
DNS-szervereit.
A szerző megjegyzése
Fontos megjegyezni, hogy a 100 százalékos rendelkezésre állás nem
garantálható. Látható a fentiekből, hogy a problémákat alapvetően a
UPC-től kívül álló tényezők okozták. Tehát akár más szolgáltatóknál is
bekövetkezhettek volna ezek az üzemzavarok. Továbbá mindkét probléma
valamennyire megoldható volt az ügyfél oldaláról, természetesen a saját
kapcsolatát tekintve. Természetesen ennek ellenére igaz, hogy ezek az
incidensek a legtöbb felhasználónak kényelmetlenséget okoztak.
Fontosnak tartjuk továbbá megjegyezni, hogy a UPC Magyarország egyik
legnagyobb internetszolgáltatója, szolgáltatásuk minősége és
megbízhatósága az esetek elsöprő többségében kiváló. Mivel a megfelelő
működés nem hír, arról nem is ír senki. Ám az incidenseknek hírértéke,
nagy sajtóvisszhangja van, főleg, ha látszólag gyakoriak, és sok embert
érintenek. Tehát a médiában való tájékozódás után torzított, nem
reprezentatív képet kaphatunk, hasonlóan ahhoz, amikor néhány embert
kérdezünk meg. A szolgáltatók megítélésénél ezeket vegyük figyelembe!
|
|
M Imre írta 1 napja a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
AI-generált kép terjed a leghosszabb egyutcás lengyel...
M Imre írta 3 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Indafotó: A szolgáltatás 2025. március 31-én 24:00 -kor ...
M Imre írta 1 hete a(z) Az internetes csalások fajtái és a javasolt védekezés lehetőségei blogbejegyzéshez:
A Veszprém vármegyei rendőrök - az online csalás megelőzése ...
M Imre írta 1 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Intelligens tájak A Földgömb Online | Feb 28, 2025 A 2024-...
M Imre írta 1 hete a(z) Újév: kilátások ... képhez:
Egész életében abból élt, hogy a pontos időt árulta | 2025. ...
M Imre írta 1 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
A valóság relatív – Hogyan formálja át a fotográfiát a ...
M Imre írta 2 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Kérjen kódolási segítséget a Gemini Code Assist ...
M Imre írta 2 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Palkovics László visszatért, már azt is tudni, milyen pozícióban...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A VPN Firefox felülvizsgálata és VPN Firefox bővítmények
Nyárra biztonságosabbá válik a DNS
Mit tegyünk, ha leáll a Gmail?
Az internetes csalások fajtái és a javasolt védekezés lehetőségei