Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Google a világ minden országában a legkedveltebb online kereső. Az egyetlen kivételt eddig Kína jelentette, ahol a cég nem bírt a Baiduval. Úgy tűnik azonban, hogy egy újabb kihívó is akadt, mégpedig Oroszországban a Yandex személyében.
A Google piaci részesedése Oroszországban mindössze 20 százalék. Az ok a Yandex előretörése. A szolgáltatás rendkívül népszerű és jelenleg már 65 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik. Az amerikai vállalat sokmindent elkövetett az elmúlt hónapokban, többek között még reklámozta is magát az orosz televízióban, de hasztalan.
A Yandex fejlődése töretlen, a Comscore adatai alapján ez a világ
jelenleg leggyorsabban növekvő online keresője. A cégnek ma már 2000
munkatársa van. A munkaidő rugalmas, nincsenek megkötések. Aki pihenni
akar, megteheti, ha pedig valaki mezítláb akar dolgozni, annak sincs
semmi akadálya. Sőt az irodaépület egyik szobájában még egy elektronikus
gitár is található, hátha az egyik fejlesztőnek éppen muzsikálni támad
kedve. A lényeg, hogy az emberek mit teljesítenek.
A vállalat sikere elsősorban Jelena Kolmanovszkajának, a Yandex
társalapítójának köszönhető. A céget 1997-ben alapították, akkor még
csak 200 000 orosznak volt internethozzáférése. "A teljes cirill Ru-Net
talán öt gigabájt adatot foglalt magába, annyit, ami ma már egyetlen
USB-kulcson is elfér. A böngészők azonban csak angolul tudtak és az
AltaVista nem volt képes megkülönböztetni az orosz nyelvet a bolgártól" -
idézte fel a kezdeteket Kolmanovszkaja.
Ezzel szemben ma már kereken 60 millió orosz szörföl a világhálón és a
számuk folyamatosan nő. Csak tavaly közel 15 millióval nőtt
Oroszországban az internetezők száma. A Yandex átveszi a hasznosnak
ítélt Google-ötleteket, így már van Yandex Maps, amely egy metrótérképet is tartalmaz, továbbá egy kiváló szótár és szeptember óta működik a társaság saját zenei streamingszolgáltatása
is. Vannak persze egyedi megoldások is, mint a Yandex Probki, amely egy
moszkvai közlekedési dugókat előrejelző rendszer és amelynek az adatait
valós időben frissítik.
S hogy mi a siker titka? Nos, minden bizonnyal a szovjet oktatás.
Arkagyij Volos, a Yandex társalapítója és vezetője ugyanis több
kollégájával együtt a Moszkvai Állami Olaj- és Gázipari Intézetben
tanult alkalmazott matematikát. "Nálunk voltak a világ legjobb
matematikusai. Szerencsére nem mindenki ment a rendszerváltás után
Nyugatra. Ma már saját iskolánk és képzésünk van. Minden egyes
kollégánkat örömmel elfogadná a Google" - jegyezte meg Kolmanovszkaja.
A Yandex terjeszkedik, Kazahsztánban, Fehéroroszországban és Ukrajnában
már elindította szolgáltatását. Jövő májusban indul az angol nyelvű Yandex.com,
valamint a vállalat meg akar jelenni a New York-i tőzsdén is. A cégnek
két éve van a Szilícium-völgyben saját kutatólaboratóriuma, amelyben még
Dimitrij Medvegyev orosz elnök is tiszteletét tette. A rendszeresen blogoló
és twitterező államfő a webre úgy tekint, mint az országa
modernizálásához szükséges legfontosabb erőforrásra, míg az
információtechnológiák szerinte a demokrácia fejlesztésének kulcsát
rejtik.
A keleti kereső óriás Yandex 2007 -ben elindította esti iskoláját, amelyen saját képzésű szakembereket nevel majd.
Az oktatás ingyenes, mindössze egy űrlapot kell kitölteni, amellyel tesztelik a megfelelő alapvető tudásait a jövőbeli hallgatóknak. Kevésbé szakmai a
"teszt", sokkal inkább a személyes tapasztalatokra helyezik a
hangsúlyt, egyéb tevékenységekre. A sikeres elbírálást követően 80
szerencsés hallgató kezdheti el a kúrzust. Fontos ez Yandex számára,
hiszen az ő profiljához igazítja/oktatja az embereket, így a speciális szolgáltatásaiban is alkalmas emberek foglalnak majd helyet.
Amerikában a Google és Microsoft
folyamatosan jár-kel a nívós egyetemeken toborozni a legjobb
hallgatókat, ezzel is építve a következő évek minőségi utánpótlását.
Amiért ezt most megemlítem az a hazai helyzet. Azon kívül, hogy - tudomásom szerint - egyik felsőoktatási intézményben sem szerezhetjük meg alapokat az online vagy keresőmarketinggel kapcsolatban.
Több kapcsolatra lenne szükség a cégek és a felsőoktatási intézmények között, hogy esetleg a hallgató a specializálódásakor már az adott cégnek tanuljon
és ne általánosan(semmit nem nyújtó) a "szakmáról". Így talán nem lenne
a jelenlegihez hasonló munkanélküliség a pályakezdő diplomásoknál.
Egy hír, még 2007-ből - az alakulás idejéből
Lassan egy éve szerencsém van az orosz internetes piacot tanulmányozni,
amely őszintén sok kellemes meglepetést okozott. Persze megvoltak a
személyes sztereotípiáim az oroszokról, viszont miután sikerült a
kelleténél jobban elmélyülni a keleti birodalom internetes
kereskedelmébe egyre inkább változott a nézetem.
A jelenlegi internet-populációról pontos adatokat nem találtam, de egy 2003-as adat (Internetwoldstats) szerint 23,700,000 ember elégíti ki információ éhségét a rendkívül csekély 23%-os internet-penetráció mellett. Ezek a számok már biztosan pozitív
irányba változtak a mostani helyzethez képes, de még így is horribilis
adatok nekünk magyaroknak.
A rohamos fejlődés mellé szükség volt egy tényleges minőségi keresőre, melyek közül kiemelhető a Yandex. A másik helyi keresőt - Rambler - jócskán megelőzve áll a keresők élén és ami érdekesebb számunkra, hogy a Google orosz képviseletét is földbe döngöli. Egyébként a Yandex nagyon jó stratégiát választva, először csak a helyi piacon erősítette meg szerepét, majd a volt Szovjetuniós államok cirill karaktereit is kényelmesen beindexelve adott egyre relevánsabb találatokat.
A Google már egy Yandex által beidegződött piacra
tört be, így számukra izzasztó munka lesz a patrióta oroszt "rábírni",
hogy használjon esetleg jobb szolgáltatást. Mindenesetre az amerikai
óriás elért egy olyan pozíciót, amellyel már beleszólhat az ottani
kereső-háborúba, hiszen már nem sokkal van lemaradva (az Alexa ad némi információt, viszont csalóka a Yandex többszörös előnye, hiszen ez a mutató tartalmaz más egyéb szolgáltatását is).
A helyi SEO fórumok egyik neves képviselője a Searchengines egyik leglátogatottabb és legvitatottabb topikjai a Googlere vagy Yandexre való optimalizálás.
Hiába többnyire azonos elveken haladnak, a kisebb különbségek mégis
meghatározzák a top pozíciókat a keresési találatok között.
Érdekes figyelemmel követni egy ekkora országban a Google tevékenykedését, hiszen itt pozíciót kiharcolni
már a nagy győzelmek közé tartozik, bár nem tartom lehetetlennek a
küldetést. A Google-nek először a kapitalista nagyhatalom jelzőjét
kellene elradíroznia az Oroszok körében és egyre inkább nagyobb számú
helyi képviselőkre gyúrni, így talán sikerül a Yandex orra elől
elhalászni a látogatókat.
Még Medvegyev is meglátogatta őket
Június 22-én kedden indult amerikai útjára Dmitrij Medvegyev. Az utat kivételes módon Kaliforniában kezdte, ahol annak kormányzójával, Arnold Schwarzeneggerrel találkozott, majd másnap az amerikai Szilícium-völgyben tett látogatást, olyan óriáscégeket meglátogatva mint a Cisco, a Twitter vagy az Apple. Mindezek után csütörtökön az elnöki gép Washingtonba érkezett, ahol Barack Obamával folytatja majd a tárgyalássorozatát.
A cikk folytatása itt
Tipikus példája a navigációs funkció alapján létrehozott internet-portálnak a Yandex. Ez egy egyszerű keresőrendszer volt, amely jól ki tudta használni az internet nyújtotta lehetőségeket. Vagyis a Yandex "karrierje kezdetén" a navigációnak köszönhetően létezett és vált széleskörűen ismertté. Csak később kezdődött el a portál egyéb részeinek a fejlesztése. Azután, hogy a Yandex portálként kezdett el funkcionálni, kibővítették ingyenes e-mail szolgáltatással, web-oldal készítővel, csettel, regisztrálódási lehetőséggel, tv-műsorral. Fejlődött a tartalom is: megjelentek az on-line lehetőségek, a "Yandex-sör", "Yandex-képeslapok", az internetes áruházak legjobb ajánlatai, hírek a légitársaságoktól stb. Vagyis megjelent mindhárom összetevő, amely az "újszülött" oldalt portállá teszi.
Már megint egy új endzsin
A nagy testvér keresője
Az amerikai Google világszerte uralja a keresőprogramok piacát, amelyet a Bing fellépésével talán újra kell osztani. De nem mindenhol. A Yandex elnevezésű internetes keresőt az orosz nyelv sajátosságait figyelembe véve fejlesztették ki, és jelenleg piacvezető Oroszországban. És előkelő piaci helyzetével nincs egyedül a helyi keersők között.
Arkagyij Volozs, a Yandex megalkotója és vezérigazgatója a 80-as években még számítógépek importjával foglalkozott. 1997-ben alapította meg a céget, amely hihetetlen sikert hozott. Neve – bár egyes, szellemes vélemények szerint pl. az orosz jazik (nyelv) és az angol index szó összevonásából született – a hivatalos magyarázat alapján a yet another indexer ('már megint egy új kereső') angol mondat rövidítése.
A bőség zavara (Forrás: Sigurd Decroos, dxc.hu)
Nyelvészek bevonásával olyan algoritmusokat dolgoztak ki, amelyek alkalmazkodnak a szóvégződéseket gyakran változtató orosz nyelv sajátosságaihoz. Ez az angol nyelvre épülő Google-lal szemben újdonságot, s egyben előnyt jelent az orosz piacon. A társaság már a színrelépése után két évvel megelőzte a Ramblert, amely addig uralta a keresőmotor-ágazatot.
Ahol lemaradt az angol
Nemcsak Oroszországban jelent problémát az angol nyelv sajátosságait követő keresők elterjedése. Az orosz példához hasonlóan Csehország, Kína, Japán és Dél-Korea is más irányt követ annak érdekében, hogy felhasználóit teljes mértékben kiszolgálja. Ezekben az országokban a Google háttérbe szorul, és a piacot más, a helyi igényeknek megfelelőbb társaságok uralják.
A nem angol nyelvű keresők között például a kínai Baidu vezet. Így Kínában a Google 11,3%-os piaci jelenléte eltörpül a Baidu 66,5%-os részesedése mellett.
Hasonló a helyzet Dél-Koreában, ahol a Naver vezet, vagy Csehországban, ahol a Seznam foglal el előkelő, 62,5%-os részesedésű helyet a keresőprogramok között. Japánban a Google valamivel jobban áll, de itt is 50% feletti a Yahoo Japan piaci jelenléte.
Oroszországból jöttem...
A szinte a semmiből indult vállalat ma több mint 1500 alkalmazottat foglalkoztat oroszországi és ukrajnai irodáiban. Tulajdonosainak felét az alapítók, bő harmadát az orosz és külföldi befektetőkből álló Internet Search Investments, valamint a Baring Vostok Capital Partners, 15%-ban pedig a Tiger Technologies teszik ki.
Az 5–6 milliárd dollár értékűre becsült vállalatot a világ tíz legnépszerűbb szolgáltatója közé sorolják a nem angol nyelvű keresők között. Népszerűségét elismerve tavaly a Firefox orosz nyelvű verziója Yandexre cserélte az addig használt Google-t a keresősorában.
Az oroszországi piaci részesedése 56,4%, amely tekintélyes előnyt jelent a Google 22,9%-ával szemben. Mindez azonban teljesen reális, hiszen a cég számos újítással, internetes szolgáltatással rendelkezik. Nemrég például szerződést kötött az egyik legnagyobb orosz pénzintézettel, az Alfa Bankkal, amely megállapodás keretében szabaddá tették a virtuális és bankban vezetett számla közötti forgalmat. Az autósok is örülhetnek, hiszen a Yandex Probki több mint 20 városban figyeli a dugókat. Egy navigációs rendszerrel összekötve pedig segít megtalálni a kerülőutakat.
A Yandexet a felhasználók jelenleg is több oldaláról ismerik: a keresőoldalon friss hírek, levelezőrendszer, vasúti menetrend, időjárás-előrejelzés, valamint közösségi portál is található. A Yandexnek ezenkívül saját szervezésű, ingyenes Wi-Fi hálózata is van, egész Oroszországban működő hotspotokkal. Így nem csoda, hogy ez a sokszínű, s egyben piacvezető szolgáltatásokat nyújtó vállalat felkeltette egy ismert milliárdos, Aliser Uszmanov érdeklődését is. A 10–25%-os részesedésre vonatkozó ajánlatát azonban elutasították.
Válságból haszon
A napi 8 millió látogatót vonzó portálnak forgalomnövekedést hoz a gazdasági recesszió. Emiatt ugyanis az oroszok sokkal aktívabban kezdték használni a világhálót. Annak ellenére, hogy jelenleg még csak az oroszországi lakosság 10%-a élvezi a szélessávú internet előnyeit, szakértők szerint ez a szám néhány éven belül a háromszorosára nőhet. A reklámbevételek is várhatóan emelkedni fognak. Egy felmérés szerint a hirdetési piac is bővülni látszik, hiszen a legnagyobb vállalatok az elkövetkező időszakban az internetes marketinget kívánják erősíteni. Ennek megfelelően az oldal idei, 7,5 milliárd rubelre becsült reklámbevétele is gyarapodni fog.
A gazdasági válság ennek ellenére a Yandexet sem kerülte el. Itt azonban korántsem mutatkozott olyan súlyos veszteség, mint más szolgáltatóknál. A korábbi (2002-től tartó) lendületes növekedés és nyereség azonban az október óta tartó krízis miatt csökkenni látszik. Elemzők szerint idén legfeljebb rubelben növekednek, dollárban valószínűleg szinten maradnak.
A tőzsdén való részvénykibocsátás sem valósult meg. Tervbe vették ugyanis, hogy közzéteszik a vállalat részvényeit az amerikai elektronikus tőzsdén, a Nasdaq-on. Ez azonban mindössze álom maradt.
A jövő májusban induló "félkész" angol Yandex.com
És a jelenlegi orosz verzió
(forrás: sg.hu, szucsattila.blog.hu, runet.hu, oroszhirek.hu, nyest.hu)
|
|
M Imre írta 1 napja a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
AI-generált kép terjed a leghosszabb egyutcás lengyel...
M Imre írta 3 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Indafotó: A szolgáltatás 2025. március 31-én 24:00 -kor ...
M Imre írta 1 hete a(z) Az internetes csalások fajtái és a javasolt védekezés lehetőségei blogbejegyzéshez:
A Veszprém vármegyei rendőrök - az online csalás megelőzése ...
M Imre írta 1 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Intelligens tájak A Földgömb Online | Feb 28, 2025 A 2024-...
M Imre írta 1 hete a(z) Újév: kilátások ... képhez:
Egész életében abból élt, hogy a pontos időt árulta | 2025. ...
M Imre írta 1 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
A valóság relatív – Hogyan formálja át a fotográfiát a ...
M Imre írta 2 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Kérjen kódolási segítséget a Gemini Code Assist ...
M Imre írta 2 hete a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Palkovics László visszatért, már azt is tudni, milyen pozícióban...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Aki keres, talál? A mély web a jövő
HTTPS-re vált a Wikipedia
A Microsoft megvette a Skype-ot - cél a mobilos jelenlét erősítése
Hogyan találjunk meg eltűnt weboldalakat?