Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010. március 30.
A Viacom által évekkel ezelőtt elindított pereskedés most újabb érdekes részletekkel bővült, amelyek többek között rávilágítanak a portál eredeti tulajdonosai, illetve a Google vezetői által kialakított és mindvégig követett stratégia pikáns részleteire. A keresőcég továbbra is védi magát, illetve egyre népszerűbbé váló szolgáltatását.
A Viacom először még 2005 során került összetűzésbe a videóportállal,
mégpedig A Két Torony című Gyűrűk Ura mozifilm kapcsán. Ennek során
azon felhasználó adatait igyekeztek megszerezni a cégtől, aki
részleteket töltött fel az alkotásból az oldalra és megosztotta azt
annak közönségével. Egy évre rá egy amerikai újságíró ügyét karolták
fel, aki az 1992-es Los Angeles-i zavargásokról készített felvételeit fedezte fel az oldalon, majd kérte ezt számon annak tulajdonosaitól. 2006 őszén a Google felvásárolta a portált, nem sokkal azt követően, hogy a Viacom és a YouTube megállapodott a tartalmak felhasználásáról.
A
béke nem sokáig tartott. Alig néhány hónap múlva, 2007 februárjában a
Viacom felmondta a Google-lal korábban kötött egyezségét, minden
tartalmat visszavont a portálról, márciusban pedig 63 000 esetben
elkövetett szerzői jogsértés címén 1 milliárd dollárt követelt a keresőcégtől új perében. Ezt éles szóváltások követték a két fél részéről, miközben a Google több megállapodást
is kötött nagy szórakoztatóipari cégekkel azok tartalmainak elérhetővé
tételéről. Jól látható volt, hogy utóbbi megállapodásra törekszik a
kiadókkal és filmstúdiókkal, a YouTube felhasználói bázisát megtartva
igyekezve egy valóságos forradalmat elindítani, ez azonban nem
késztette jobb belátásra a Viacom vezetőit.
Mi több, tavaly októberben a keresőcég belső kommunikációjából hoztak nyilvánosságra
több részletet, amely arra utalt, hogy a Google tudatosan használta ki
az illegális másolatok jelentette vonzerőt, az elmúlt napokban pedig
ezt további emailek
követték, amelyek már a YouTube eredeti tulajdonosainak stratégiájába
is bepillantást engednek. Bár lehetséges, hogy a most közölt
szövegrészleteket eredeti környezetükből kiemelve sorolják fel, az itt
olvasható kitételek mindenképpen érdekesek.
Kiderül például, hogy az eredeti tulajdonosok nem izgatták magukat az
Egyesült Államokban mai napig érvényben lévő DMCA-törvény miatt,
tudatosan építették ki felhasználói bázisukat, nem kis részben teret
engedve az illegális másolatok feltöltésének, amit egymás között azzal
indokoltak, hogy egyrészt mire eljárnak hivatalos úton, addigra már
úgyis késő, illetve ily módon gyors ütemben növelhetik a látogatók
számát. A módszer a Google vezetőinek figyelmét is felkeltette, akik
közül néhányan egyenesen azt javasolták, hogy dobják a Google Video
esetében használt szerzői jogi előírásokat, hogy tartani tudják a
lépést az akkor még rivális YouTube növekedésével.
Utóbbi tulajdonosainak egyik fő célja éppen az volt, hogy minél
szélesebb, népesebb felhasználói táborra tegyenek szert, hiszen ennek
birtokában kellemes összegért szabadulhatnak majd meg a portáltól.
Számításuk be is jött, a Google alig 18 hónappal az alapítás után 1,8
milliárd dollárt fizetett a platformért, amelynek sikerét a Viacom
szerint egyértelműen az illegális másolatok terjesztésének támogatása
tette lehetővé. Erre hivatkozva szeretnék korlátozni az oldalt, illetve
kikényszeríteni az 1 milliárd dolláros kártérítés kifizetését .
Álláspontjukat olyan erősnek érzik, hogy a napokban a következő lépés
megtételét kérték az ügyben eljáró bírótól.
A Google a maga részéről továbbra is arra hivatkozik, hogy nem volt
módjukban megakadályozni az illegális felvételek megosztását, és ahogy
a Veoh videómegosztó portál, úgy ők sem tehetők felelőssé a
felhasználók által elkövetett jogsértésekért (hasonlóan az
internetszolgáltatókhoz). A DMCA csak abban az esetben nézi el az
ellenlépések megtételének elmaradását, ha ezzel a tartalomszolgáltató a
szólásszabadságot korlátozná - a Google esetében ez nemigen mondható
el, bár nyilván nagyon kényes kérdésről van szó.
A keresőcég idézi a Veoh perében elhangzott ítéletet, amelyben
kimondták, hogy az oldal egy olyan platformot alakított ki, amely
automatikus módon elérhetővé tette a felhasználók által feltöltött
anyagokat, ezzel pedig gyakorlatilag az információáramlást, az
internetezők érdeklődésének kielégítését segítette elő -
bűncselekményről, jogsértésről ebben az esetben nincs szó. Az amerikai
törvény egyébként nagy hangsúlyt helyez arra, hogy ezen esetekben a
jogsértések elkövetői általában közvetlen módon profitra tesznek szert,
márpedig ez a Google esetében egyértelműen nem igaz, hiszen a portál az
ott megjelenő hirdetésekből szerzi bevételét.
Mindeközben az oldal népszerűsége tovább emelkedik, a friss adatok
szerint immár minden egyes percben 24 órányi anyagot töltenek fel a
lelkes felhasználók. Kíváncsian várjuk, hogy vajon a Viacom útját
tudja-e állni ennek a gőzhengernek, és ha igen, annak milyen
következményei lesznek az oldalra, a keresőcégre, illetve magára az
internetes videómegosztásra nézve.
Viacom, mint "szegény" média-tulajdonos
A Viacom (MTV - Music Television tulaja például) szerint annál jogosabb a követelésük, hiszen amióta leszedették a YouTube-ról a videóikat, állítólag jelentősen nőtt saját szájtjaikon a videók nézettsége. Ezt mondjuk minimum kezeljük fenntartásokkal, mint ahogy azt is, hogy a Viacomnak kizárólag ártott volna, hogy ezt a nagy csomó videót megnézte sok millió netező a YouTube-on. (Ki kinek a vérét szívja, ugye.)
Emlékezetes a MySpace 2006 októberi kirohanása, mikor azt állították, hogy a
YouTube látogatásának nagy részét valójában a MySpace-felhasználók
dobáják össze, azzal, hogy profiloldalaikon a YouTube videóit ágyazzák
be.
Kicsit árnyalja a képet egy nemrégiben Ryan Burke nemrégiben írt postja, melyben azt állítja, hogy a YouTube éppen annyira szívja a MySpace vérét mint amennyire a MySpace szívja a YouTube vérét.
Burke
szerint bár lehet hogy igaz, hogy a YouTube forgalmának 60-70
százalékát a MySpace adja, ám ez csak az amerikai netezőkre szűkítve
igaz. Ha a két szájt összesített táborát vesszük, ez az arány már csak
10 százalék körüli, és csökkenő tendenciát mutat.
Ennél is
fontosabb megállapítása, hogy nagyjából ugynannyi felhasználót szív el
a YouTube a MySpace-től (7205330 felhasználói átkattintás), mint
amennyit a MySpace szív el a YouTube-tól (6127909 felhasználói
átkattintás).
Ha ez igaz, a MySpace támadása nevetséges, és
ahelyett, hogy a YouTube-videók beágyazását nehezítenék meg
felhasználóik számára, inkább a két szolgáltatás közti kommunikáció
megkönnyítésén lenne értelmes fáradozniuk.
További pár (trón)követelő ...
You Tube pite: a Time Warner is bejelentkezik egy szeletért
2006.10.13.
A Google tulajdonban került YouTube-ra egyre jobban haragszik a Time Warner. Természetesen szerzőjogi aggályai vannak a YouTube-bal szemben. Bár a Warner-vezérigazgató, Dick Parsons állítja, hogy a perrel fenyegetésnek semmi köze ahhoz, hogy a napokban a Google felvásárolta a YouTube-ot, azért érdemes megjegyezni, hogy a Time Warner is licitált a YouTube-ra, csak éppen alulmaradt.
A Google egyébként 5 százalékban tulajdonolja azt az AOL-t, melynek 95 százaléka éppen a Time Warneré. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a korábban Time Warner-tulajdonban lévő Warner Music már megállapodott a YouTube-bal videoklipjeik felhasználási feltételeiről.
A helyzet bár bonyolult, a Time Warner szándékai a YouTube befenyítésével egyértelműnek látszanak. Parsons ugyanis sietve leszögezte, hogy önmagában azzal nincs bajuk, sőt, szeretnék is ha tartalmaik megjelennének a YouTube-on, amennyiben tiszteletben tartják tulajdonosi jogaikat. Lefordítva: persze hogy kurva jó dolog, ha kint vannak a videóink a YouTube-on, mert kétszer annyi emberhez jutnak el. És milyen kafa lenne, ha ezen még keresnénk is néhány tízmilliárd dollárt.
Szintén idekívánkozik a MySpace tulajdonosának korábbi kifakadása, mely szerint a YouTube nagyrészt a MySpace-en élősködik. A helyet végülis érthető. A YouTube-on megjelent videótartalmakat mindenki magáénak érzi. Főként és jogosan a tartalom jogi tulajdonosai, akik persze hajlandóak lennének félrenézni egy vastagon megszabott jutalékmegállapodásért cserébe.
Kérdés persze, hogy ha a nagy cégek videótartalmaiért jutalékot fizet a YouTube, ugyan miért ne fizetne jutalékot az egyszeri felhasználónak is. Hiszen egy vicces házi videó éppen olyan státusszal rendelkezik, mint egy warneres videóklip.
YouTube-felhasználó kiadatását követeli a Fox
2007.01.28.
Nyilván minden olvasónk tisztában van a ténnyel, hogy a 24 című sorozat aktuális 6. évadának első négy része még a hivatalos tévépremier előtt kikerült a torrentszájtokra. Valószínűleg a 24 csatornája, a Fox a torrentezőkön nem talált fogást, így a dzsolidzsóker felé fordult: a YouTube-ot kezdte el fenyegetni.
A fenyegetés pontosan úgy hangzik, hogy azonnal adják ki annak a YouTube felhasználónak az adatait, aki megjelentette a szájton a kérdéses sorozatepizódokat. Más kérdés, hogy a YouTube már régen törölte a videókat, majd megint kikerült, majd megint törölték, majd megint... Nem tudom, hol tart most a macska-egér játék, mindenesetre nézzünk egy picit a Fox keménykedése mögé.
A Foxot az a News Corp tulajdonolja, ami megvette másfél éve a MySpace-t. És hát a News Corp már korábban is előszeretettel támadta az azóta Google-tulajdonba került YouTube-ot.
Nemrégiben a Paula Abdul-videó miatt próbálta meg térdre kényszeríteni riválisát a News Corp. Akkor sem sikerült, nyilván most sem fog. Ez az ötlet meg, hogy a YouTube akkor legalább a felhasználóját adja ki, már több mint nevetséges: botrányos.
Aki akarta, megnézte a 24 epizódjait a tévépremier előtt. Nem, nem a YouTube-on, hanem a fájlcserélők segítségével. Ezen már semmi nem segít. Inkább belső vizsgálatot illett volna folytatni - minimum Jack Bauer bevonásával -, mert nyilván nem véletlenül kerülhetett ki a négy epizód a Fox raktárából.
A YouTube hangkikapcsoló eljárása
2009.01.16.
Oké, tegnap elterjedt itt, a magyar weben az a rémhír, hogy a YouTube mostantól le fogja kaparni a hangsávot a feltöltött videókról. A hír igaz, csak éppen nem fosztogatnak, hanem osztogatnak. Miről is van szó?
Amióta csak a YouTube létezik, és még inkább: amióta a Google horribilis összegért felvásárolta, a zenekiadók bögyében van a videómegosztó szájt. Az önmagában egy kisebb csoda, hogy a YouTube-Google túlélte a 2006 óta tartó fenyegetőzés- és perhullámot. Mit túlélte: a mindent vivő videómegosztó szájt tudott maradni.
A YouTube eddig is lekapkodta azokat a videókat, melyekért jelentkezett a jogtulajdonos (zenekiadó, filmforgalmazó). Ez egy klasszikus macska-egér játék, igen. Hozzászokhattunk már az elmúlt években.
Viszont most a YouTube egy olyan megoldással állt elő, ami - legalábbis szerintem - egy nagyszerű ötleten alapul. Nekik is nyilván feltűnt, hogy ha van egy videó, és annak csak bizonyos részeiben van olyan betétdal, mely jogvédett, akkor hatalmas veszteség az egész videót úgy, ahogy van kikukázni.
Ezért azt találták ki, hogy bár értesíteniük kell a jogsértés-gyanús felvételt feltöltő felhasználót, ám mostantól felajánlják neki, hogy törölje a hangsávot a videóról, és helyettesítse egy másik, jogilag tisztával.
(A figyelmeztető levélben amúgy egy két évvel ezelőtti (!) videóról van szó, mely a YouTube-on már elérhetetlen, de mint látható, postba ágyazva valahogy mégis működik.)
A YouTube mindjárt ajánl is egy szép nagy zenei könyvtárat, csupa jogtiszta zenével, amit a felhasználók bátran használhatnak. A kezelőfelület roppant egyszerű, 10 másodperc alatt kicserélhetjük a videónk alatt a hangsávot. Mindenki örül. Audioswapnek hívják, aki nem hiszi, próbálja ki:
Azt senki nem mondhatja, hogy a YouTube nem védi a felhasználókat és a felhasználói tartalmakat a végsőkig, és nem ad esélyt és lehetőséget a szürke videók kifehérítésére. Még akkor is, ha olyan hatalmas birodalmi lépegetőkkel kell szembe mennie, mint amilyen pl. a Warner. Ez pedig a lehető legtöbb, amit egy szolgáltatótól várhat a felhasználó.
Emiatt nem sátánt kell kiáltani, hanem épp illene példát venni. Nézzünk csak körbe a videómegosztó piac más szereplői háza táján...
Történet
Kaptam egy e-mailt a YouTube-tól, hogy az egyik feltöltött videómban a videó alatt hallható zene (Jack Johnson-tól a Wasting Time) jogtulajdonosa a szerzői jogok megsértése miatt kérte a videó eltávolítását, így az már nem elérhető az oldalon.
Valóban, egy régebbi utazás élményeit vágtam össze, és alákevertem a számot, hogy hangulatosabb legyen.
A videó elérhetetlen, már én sem tudom megnézni, és a kommenteket sem tudom elolvasni. A YouTube négy opciót ajánl fel: Választok az ő saját, legálisan használható zenei gyűjteményükből aláfestő zenét, vagy lenémítom a hangot, vagy különböző formok kitöltése után vitázni kezdek a jogtulajdonossal, vagy törlöm a videót.
Őszintén szólva nem fogom fel, hogy mi a problémája ezzel a jogtulajdonosnak.
Milyen kárt okozok ezzel? A Wikipedia szerint a YouTube videók 64 kbit/s bitrate-es audiót produkálnak (ez "majdnem" igaz), ami fele/negyede az átlag mp3 zenéknek. Nem gondolhatják, hogy valaki azért nem veszi meg Jack Johnson lemezét, mert inkább az én videóm lejátszásával hallgatja a számot!
Arról nem is beszélve, hogy kb. öt kommentelő kérdezte, hogy mi ez a jó kis zene a videó alatt. Megmondtam. Ki tudja, talán az egyikük emiatt vette meg Jack Johnson lemezét.
Akárhogy is töprengek, nem látom, hogy a lemezkiadónak milyen kára származhat egy ilyen videóból. Felteszem, az ilyen eljárások automatizáltan mennek. Nem nézik miben, hogyan szerepel a hang- vagy képanyag, a lényeg, hogy ez tilos, és megszüntetendő. De a webkettő korában ez rémes rövidlátás, szélmalomharc. Hallva a mérgelődésemet, a barátnőm első reakciója volt, hogy rakjam fel a klipet az indavideóra. A példa negatív előjelét leszámítva olyan ez, mint a Traffic című filmben: az egyik drogkartell felszámolása nem a kábítószeresek számát csökkenti, csak a többi drogkartellt erősíti.
De szerencsére vannak ennél egy fokkal józanabb kiadók is, akik a primér fenyegetettség helyett a marketinglehetőséget látják meg a videómegosztó oldalakban. Remélem az ő számuk növekszik.
Történet 2.
Amíg a YouTube-ról nem derült ki, hogy másfél milliárd dollárt ér,
addig a Google News volt a perrel fenyegetések fő célpontja. (Az AFP
kontra Google volt a legemlékezetesebb.) Most ehhez térünk vissza
kicsit azzal a belga fotósok kontra Google üggyel, mely - legalábbis a Times szerint - megállapodással zárult.
A belga fotóriporterek és újságírók korábban azt kifogásolták, hogy a
Google News meghivatkozza az anyagaikat. Igen, nem elírás. Az a baj,
hogy röviden beajánlották cikkeiket és képeiket a Google News-on, s
ráadásul linkkel hivatkoztak a forrásra.
Bár így első hallásra ez a gyakorlat nem hogy jogsértőnek, hanem éppen ellenkezőleg: messzemenőkig korrektnek tűnik, a belga bíróság (első fokon, nem jogerősen) mégis a belgák javára döntött. (Vagyis, ha úgy vesszük, a belga bíró törvénysértőnek ítélte, hogy a Google News röviden idézve, linkkel utalva az eredeti forrásra extra látogatottságot és népszerűséget generál a belga hírtartalmaknak.)
--------
A YouTube (felhasználók) egyéb gondja
A legfőbb probléma nem pénzügyi, vagyis nem olyasféle, mint az eddigiek. A YouTube még nem döntött arról, hogy melyik HTML5 videó konvertálást választja a Flash-videó helyett, melynek súlyos biztonsági kockázatot jelent az operációs rendszerek többségére (Adobe Flash beépülő) a szabad forráskódút (melyet a Mozilla és mások is javasolnak - DailyMotion ...) vagy a jogdíjasat, mely használata esetén nagyon sokat kellene évente fizetni a kodek (videó tároló forma) "használatáért", ez nem igazán érné meg, ekkora videómennyiségnél, gyakorlatilag lehetetlen lenne kifizetni. És a szabad forráskódú Ogg Theora kodek jobb is (minőségileg), mint a másik (fizetős) alternativa. Alternatíva ... ?
Lássuk csak! A "megoldás" nem tökéletes és még csak kísérleti (beta):
Adobe Flash nélkül is használható már a legnépszerűbb videómegosztó szájt. A kísérleti fícsör lényege, hogy a megszokott flashlejátszó helyett natív lejátszóban nézhetők a videók.
A HTML5 lejátszó egyelőre csak Chrome-ban és Safarival (v4+) működik, és pár problémát (hirdetésmegjelenítés, full screen mód) még nem sikerült megoldani, de cserébe nem fog a flashpalyer miatt összeomlani váratlanul a böngészőnk, és nem is kell állandóan a flashplayer különféle verzióit töltögetni, installálni, stb - ami nagyon fontos, életminőségjavító intézkedés.
A kipróbáláshoz tehát Chrome-van vagy Safariban kell megnyitni ezt az oldalt.
A kísérleti mód engedélyezését követően már használhatjuk is a YouTube-ot az új lejátszóval.
Reménykedni lehet ...
(a HTML5-ről találhattok blogot itt a klubban)
(forrás: sg.hu, webisztan.blog.hu)
|
|
M Imre írta 4 órája a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:
Harmincöt éve omlott le a berlini fal: így néz ki ma az egykori ...
M Imre írta 1 napja a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Néma mérget oltanak a zenékbe, és elég hatásos: ...
M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:
Örülhet minden androidos, az Apple után a Google is...
M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:
Itt a vége a Play Áruház monopóliumának | 2024. ...
M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:
A YouTube szerint nem is akarja eltűntetni a reklámidő-...
M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:
A Google tavaly egyébként 237,85 milliárd dolláros ...
M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:
Ilyent még nem csinált a Google: eladna valamit egy ...
M Imre írta 6 napja a(z) Misfortune Cookie - Több mint 12 millió otthoni router sebezhető "takeover"-re blogbejegyzéshez:
Mielőbb cserélje le, ha ilyen routert használ | 2024. 11. 15. ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Youtube videó feliratai
Örökre ingyenes marad a H.264
A Microsoft megvette a Skype-ot - cél a mobilos jelenlét erősítése
Mit tud(hat) rólunk a Microsoft és Google? (folyt. köv.)