Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Számítástechnika klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Számítástechnika klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | M Imre | 0 hozzászólás
P |
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot
folytatott két távközlési szolgáltató, a Pannon GSM Zrt.és a Vodafone
Zrt. - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal. A két társaság
mobilinternetes szolgáltatásait népszerűsítő reklámjaiban intenzív
internetezésre bíztatta a fogyasztót, majd a felhívásnak megfelelő
magatartást tanúsítókat az adatforgalom lassításával szankcionálta. Emiatt a Pannon 15 millió, a Vodafone pedig 10 millió forint bírságot kapott.
A társaság az ún. HSDPA nyári kampány keretében arról tájékoztatta
a fogyasztót, hogy az Internet Szabadon akcióban fix havi díjért
korlátlanul internetezhet normál felhasználás esetén, adatmennyiségi
megkötés nélkül. A Vodafone meghatározta, hogy mi minősül normál és mi
minősül extrém használatnak. Normál felhasználásnak számít például a
társaság szerint az e-mail küldés és fogadás (csatolmányokkal),
böngészés, hírportál olvasás, webes és FTP-letöltés, internetes videó
megtekintése (pl. YouTube), on-line rádió hallgatás, internetes
telefonálás, chat, csatlakozás vállalati hálózathoz. Extrém
használatnak minősül a fájlmegosztó/-cserélő programok üzemeltetése
abban az esetben, ha a tárgyhavi összes adatmennyiség meghaladja az 5
GB-ot. A tájékoztatások alapján a fogyasztó alappal juthatott arra a
következtetésre, hogy csak akkor kell valamilyen korlátozással
számolnia, ha fájlmegosztó/-cserélő programot üzemeltet és a tárgyhavi
összes adatmennyiség meghaladja az 5 GB-ot. (forrás: penzcentrum.hu)
A
GVH annak vizsgálatára indított eljárást a Pannon GSM Távközlési Zrt.
ellen, hogy az eljárás alá vont megsértette-e a fogyasztókkal szembeni
tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt azzal,
hogy egyes mobilinternet csomagjait korlátlan forgalmi kerettel
reklámozta, ugyanakkor az eljárás alá vontnak lehetősége van a
szolgáltatás sebességének lassítására, a sávszélesség csökkentésére,
korlátozására.
A GVH vizsgálata szerint a Pannon Internet
Éjjel-nappal és a Pannon Internet Éjszaka-hétvége tarifacsomagok
tárgyában a távközlési vállalkozás és a fogyasztók között létrejött
megállapodás rögzítette: a Pannon jogosult az adott forgalom idején a
sávszélességet csökkenteni olyan fájlcserélő, fájlmegosztó egyéb nagy
mennyiségű adattovábbítására szolgáló alkalmazás használata során,
amely révén az adatcsere közvetlenül a felhasználók között, a
szervertől függetlenül zajlik. A Pannon ténylegesen követett gyakorlata
során azonban a sebesség korlátozására nemcsak valamiféle extrém, a
fogyasztói értelmezés szerint is normálnak nem minősülő használat
esetén kerülhetett sor. Annál is inkább, mert az általa működtetett
rendszer minden esetben nem is volt alkalmas az extrém felhasználást
mutató előfizetők azonosítására.
A Pannon bármely előfizető
hozzáférési sebességét korlátozhatja, függetlenül attól, hogy a
korlátozás alapjául szolgáló körülmény felróható-e az előfizetőnek vagy
sem, illetve a korlátozás alapjául szolgáló körülmény egyáltalán
összefüggésben van-e az előfizető magatartásával vagy sem. Ez azt is
eredményezheti, hogy ha a fogyasztó pontosan ugyanazon felhasználói
magatartást tanúsít, akkor az egyik időszakban nem kerül vele szemben
alkalmazásra a sebesség korlátozása, míg a másik időszakban nem a saját
magatartására visszavezethető okból a szolgáltató korlátozza a
hozzáférési sebességet. Még akkor is, ha a rendszer állítólagos
túlterheltsége nem ezen, hanem a többi fogyasztó magatartására
vezethető vissza.
FONTOS infók: így állítsd át a mobilodat! Januártól bajban lehetsz! Kattints!
A
GVH szerint tisztességtelen, ha a reklámokban a vállalkozás intenzív
internetezésre bíztatja a fogyasztót, majd a felhívásnak megfelelő
magatartást tanúsítókat az adatforgalom lassításával szankcionálja.
A versenyhatóság meggyőződése szerint a Pannon tisztességtelen
kereskedelmi gyakorlatot fejtett ki, amikor nem a mobilinternet
szolgáltatás nyújtásának technikai feltételeihez és a lassítás által
ténylegesen megvalósított gyakorlatához igazította kereskedelmi
kommunikációinak tartalmát, így a fogyasztókban téves képzet
alakulhatott ki a Pannon Internet Éjjel-nappal és a Pannon Internet
Éjszaka-hétvége tarifacsomagokról.
Mivel a GVH jogsértőnek
találta a 2008. november 11 és 2009 február 2 között e tárgyban
megjelentetett hirdetéseket, 15 millió forint bírságot szabott ki a
Pannonra. A bírság összegének meghatározásakor súlyosító
körülménynek bizonyult, hogy a vállalkozást jelentős költségű, intenzív
reklámtevékenységgel valósította meg a jogsértést, így a megtévesztő
információk hosszú időn át elérhetőek voltak és jelentős fogyasztói
körhöz juthattak el. Ráadásul a Pannont korábban már többször
elmarasztalta a GVH a fogyasztók megtévesztése miatt.
A fentihez hasonló ügyben indult GVH vizsgálat a Vodafone Zrt. ellen
is.
A GVH vizsgálata
megállapította, hogy a Vodafone Internet Fix csomagot 2008. április
3-tól felváltó Vodafone Internet Szabadon csomag lényeges tulajdonsága,
hogy 2008. augusztus 8-tól a Vodafone számára még normál használat
esetén is lehetősége van az adatforgalom időszakos vagy állandó
lassítására 5 GB adatforgalom felett. Az adatforgalom alakulása,
mennyisége a GVH szerint nem tekinthető olyan körülménynek, amely
önmagában alapos ok lenne a lassításra egy korlátlan internetezésre,
intenzív használatra kínált szolgáltatás esetén.
A GVH egy másik
Vodafone hirdetést szintén megtévesztőnek talált. A számlás előfizetők
részére elérhető Connect Roaming szolgáltatás lényeges tulajdonsága,
hogy bruttó 3.000 Ft napi díjért 50 MB adatforgalmat tesz lehetővé,
azzal, hogy az 50 MB túllépését követően az előfizetőnek 1 MB
forgalomért lényegesen magasabb, a forgalom alapú GPRS roaming díjak
alapján kiszámlázott árat kell fizetnie. Ráadásul a szolgáltatás csak
meghatározott országokban vehető igénybe. Ezzel szemben a Vodafone
néhány hirdetésében az 50 MB-ot el nem érő adatforgalom esetén
fizetendő összeghez viszonyítottan magas (minimum 1.800 Ft/MB) díjak
ismertetését. Ez azt eredményezte, hogy a fogyasztó nem minden
vonatkozásban kapott reális képet a szolgáltatásról. Nem vált előtte
ismertté, hogy 50 MB feletti adatforgalom esetén igen jelentős mértékű
fizetési kötelezettséggel kell számolnia.
Ugyancsak
megtévesztőek voltak a Vodafone azon hirdetései amelyekben arról adott
tájékoztatást, hogy a fogyasztó az előfizetés mellé díjmentesen
nyújtott Vodafone Mobile Connect szoftver segítségével bármikor
lekérdezheti adatforgalmát. A GVH vizsgálata feltárta, hogy az eljárás
alá vont által kínált modem ugyan alkalmas az adatforgalom valamiféle
mérésére, azonban a modem által mért és a valós, számlázott
adatforgalom között jelentős eltérés lehet.
A fentiek miatt a
GVH megállapította, hogy a Vodafone 2008 augusztusában a fogyasztók
megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított 2008 szeptember 1 és
december 31 között pedig tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot
folytatott. Ezért a távközlési vállalkozás 10 millió forint bírságot
kapott. Az ügyben súlyosító körülménynek bizonyult, hogy a Vodafone
korábban többször kapott elmarasztalást a GVH-tól a fogyasztók
megtévesztése miatt és megtévesztő hirdetései hosszú időn át elérhetőek
voltak.
A GVH a telekommunikációs szolgáltatásokról
közzétett reklámok kapcsán kiemeli: nem mondható ki, hogy valamennyi
fogyasztó tudatosan informálódik, megfelelő telekommunikációs
ismeretekkel rendelkezik. Márpedig ha a kampány országos volt,
nemcsak az internetet jól ismerő fogyasztókhoz, hanem olyan
személyekhez is, akikben adott esetben akkor vetődött fel az internet
hozzáférés iránti igény. Nem zárható ki, hogy éppen az internet elérés
ezen újszerű és kényelmes módja keltette fel az addig kevésbé
érdeklődők figyelmét.
Mindezek miatt a reklámba foglalt
tájékoztatást úgy kell meghatározni, hogy az átlagfogyasztó számára
követhető, értelmezhető legyen. Nem abból kell kiindulni, hogy a
hírközlési piacon tájékozott, racionális és tudatos fogyasztó
döntésének meghozatalakor a szolgáltatók gyakorlatát ismeri, így csak
minimális információ közlésére van szükség. A reklámozó vállalkozásnak
mindig elől kell járnia a fogyasztók tisztességes tájékoztatásában.
Kétségtelenül a fogyasztótól is elvárható, hogy mindig a számára a
lehető legkedvezőbb megoldást válassza, és hogy ennek érdekében ésszerű
mértékű információkeresést folytasson. Ugyanakkor ez nem jelentheti a
tájékozódás kötelezettségének parttalan áthárítását a fogyasztóra. A
reklám jogsértő jellege ugyanis megállapítható, ha a fogyasztónak módja
van a teljes körű valós információ megismerésére.
A GVH
szerint az sem várható el a fogyasztótól, hogy egy intenzív, akár több
hónapig tartó reklámkampány során az innen-onnan részletekben
csöpögtetett információ-mozaikokat fejben összerakja, maga kutasson
azután, hogy esetlegesen milyen csatornán keresztül juttathat el hozzá
még reklámüzenetet a reklámozó. Még kevésbé várható el az ésszerűen
eljáró fogyasztótól, hogy a reklámok szavahihetőségét kétségbe vonja,
vagyis eleve számoljon azzal, hogy a reklámban úgy sem mondanak igazat,
és nyomozni kezdjen a valós tények után.
|
|
M Imre írta 9 órája a(z) Egyszerűen: mi az a ChatGPT? videóhoz:
Néma mérget oltanak a zenékbe, és elég hatásos: ...
M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:
Örülhet minden androidos, az Apple után a Google is...
M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:
Itt a vége a Play Áruház monopóliumának | 2024. ...
M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:
A YouTube szerint nem is akarja eltűntetni a reklámidő-...
M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:
A Google tavaly egyébként 237,85 milliárd dolláros ...
M Imre írta 4 napja a(z) The Google Story videóhoz:
Ilyent még nem csinált a Google: eladna valamit egy ...
M Imre írta 6 napja a(z) Misfortune Cookie - Több mint 12 millió otthoni router sebezhető "takeover"-re blogbejegyzéshez:
Mielőbb cserélje le, ha ilyen routert használ | 2024. 11. 15. ...
M Imre írta 1 hete a(z) Hogyan válasszunk feltörhetetlen jelszót? blogbejegyzéshez:
Ha látja a jelszavát ezen a listán, azonnal cserélje le |...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Jövőre szigorúbban FELÜGYELIK a letöltési sebességet
Mobilinternet vs GVH: korlátozott sebesség az már nem korlátlan
Kötelező adatroaming-limit
Magyar letöltőt nem kapcsolnak le a netről